Humanistyka el
- Autor: Radosław S. Czarnecki
- Odsłon: 2134
Czy kult katastrofy smoleńskiej jest już religią, czy tylko steruje ku swoiście pojmowanej wierze religijnej? Czy jest to tylko obłęd nielicznych polityków manipulujących bezwolnymi masami, przyzwyczajonymi od dekad do nieracjonalnych zachowań i manifestacyjno-ludycznej obrzędowości, czy jest to nowa jakość, egzemplifikująca pseudo-religijne zachowania sporej części polskiego społeczeństwa?
Religioznawca, patrząc na to co nam niesie dobra zmiana we wszystkich przestrzeniach życia publicznego naszego kraju – zarówno w wymiarze symbolicznym jak i realnym – może tylko skonstatować, iż obecne celebracje i pielgrzymki, manifestacje i emocjami nafaszerowane apele niewiele się różnią od religijnych i obrzędowych zgromadzeń zarówno w chrześcijaństwie, jak i islamie, hinduizmie, buddyzmie czy judaizmie. Przykładów na to w ostatnich dekadach jest mnóstwo na całym świecie.
Ludzie ograniczeni a przy tym fanatyczni stanowią plagę ludzkości.
Biada państwu, w którym tacy ludzie mają władzę. Są nietolerancyjni i pozbawieni wszelkich skrupułów. Uważają, że cały świat kłamie, a tylko oni mówią prawdę.
Mikołaj Gogol
Czy nuta heroiczno-samobójcza w zachowaniach Polaków (jak uważał Antoni Kępiński) oraz związane z nią namaszczenie takich pojęć jak śmierć, cmentarz, trumna nie mogą być czasem elementem sprzyjającym rozwojowi takich pseudo-religijnych kultów?
To zagrożenie „terroryzmem nierozumu i politycznego obskurantyzmu” w naszym społeczeństwie zauważane jest od dawna (zwracali na to uwagę tak różni politycy, myśliciele, publicyści w różnych okresach jak np. Maurycy Mochnacki, Charles-Maurice de Talleyrand, Fryderyk Engels, Aleksander Bocheński, Bronisław Łagowski, Winston Churchill itd.).
Na ową nutę nakładają się również teorie spiskowe. Plenią się tam, gdzie polityka, historia, zagadnienia społeczne oraz wiara religijna (im bardziej namiętna i ortodoksyjnie manifestowana, tym ów proces jest silniej widoczny) splatają się w nierozerwalną całość.
Ma to w masowym wymiarze miejsce kiedy:
- rzeczowa, krytyczna i zdystansowana (przede wszystkim do siebie i swoich dokonań) refleksja nie ma możliwości społecznego zaistnienia w szerszym, zbiorowym wymiarze
- przekona się ludzi, iż samokrytyka (której nikt nie lubi) jest zła, że jest źródłem ich nieszczęść i frustracji oraz kacerstwem, a rządzący i opozycjoniści nie są zainteresowani oświeceniem tzw. ludu (bo „ciemny lud wszystko kupi”), gdyż wówczas łatwiej się rządzi
- nie ma klimatu dla racjonalnej i rzeczowej dyskusji nad procesami trawiącymi współczesny świat, a mentalność zbiorowości jest kształtowana przez emocjonalne, fantazmatyczne i podszyte fobiami czy uprzedzeniami przekazy medialnych szamanów
- wpływ na świadomość tzw. ludu kształtuje się wedle odwiecznych, tradycyjnych (a tym samym ugruntowanych), konserwatywnych schematów
- antynomiczność elit i tzw. ludu przeradza się w niechęć, pogardę i nienawiść (obopólną zresztą), co w naszym kraju ma podłoże historyczne, uwarunkowane postsarmackim i folwarcznym rodowodem (i taką też mentalnością) dużej części Polaków.
Jeśli te elementy są zrealizowane, (bądź wprowadzane na wielką skalę w wielu sferach życia), to droga ku nieszczęściom i tłumaczeniu wszystkiego spiskami jest prosta i łatwa. Zwłaszcza, kiedy pojawiają się ofiary - związane z nimi męczeństwo daje znakomite paliwo do powstania wszelkich tego typu ruchów i kultów.
Do tego zazwyczaj dochodzi sposób narracji - zarówno liderów rekrutujących się z elit, jak i uznanych autorytetów, medialnych spin doktorów, duchowieństwa (przede wszystkim) - kierowanej do owego „ludu”. Wtedy skutecznie działają proste schematy, a szukanie winnych (najlepiej skonkretyzowanego i spersonalizowanego sprawcy – Żydów, komunistów, lewaków, kosmopolitów, gejów, „jajogłowych”, „ruskich, a dawniej - czarownic, czy heretyków, itd.) jest zasadniczym zajęciem tak ukierunkowanych, pozostających w intelektualnej malignie, mas.
Oportunizm elit
Czy skłonność do ofiar w kontekście wspomnianej heroiczno-samobójczej postawy w imię nieracjonalnego patriotyzmu, nie leży raczej w oportunizmie elit, ich braku cywilnej odwagi, aby przeciwstawić się irracjonalizmowi, rojeniom, nierealnym pomysłom politycznym? Bo jak wytłumaczyć dzieje naszego narodu obfitujące w sytuacje, kiedy grupa szaleńców, ignorantów, nawiedzonych religiantów zaczyna panować nad świadomością ogółu, narzucać swoją narrację i podsycać negatywne emocje?
Chrześcijańska Europa ma długą tradycję przyjmowania „na wiarę” od duchowych i politycznych przewodników miazmatów – pokazuje to inkwizycja, czary i prześladowania z nimi związane, antysemityzm, polityczne systemy totalitarne. Polska historia ma jeszcze zakorzenioną i nie przezwyciężoną nigdy do końca szkodliwą tradycję kontrreformacyjną, ze wszystkimi jej negatywnymi przypadłościami i błędami, jakie niósł sobą potrydencki porządek.
Na Zachodzie ten model został złamany przez Oświecenie i Rewolucję Francuską, rewolty XIX-wieczne oraz szybki i brutalny proces uprzemysłowienia. Za tym poszły zmiany w sferze cywilizacyjnej, w kulturze, organizacji i funkcjonowania społeczeństwa, a dalej – w mentalności zbiorowości i jednostek.
Te wydarzenia i procesy nigdy nie zaistniały na dobre w świadomości Polaków. Dodatkowo, w czasie kiedy kształtowały się nowoczesne pojęcia narodu i państwa, w wyniku historyczno-politycznych decyzji Polska była nieobecna jako kraj na mapie Europy. Zawdzięczamy to elitom rządzącym I RP. Imperialni sąsiedzi wykorzystali jedynie nadarzającą się okazję unicestwienia „chorego kraju”, będącego wrzodem na ówczesnym, europejskim ciele i poczynili kroki, które ich zdaniem miały ucywilizować „Irokezów w środku Europy” jak określał ówczesnych Polaków w liście do carycy Katarzyny Wielkiej król Prus Fryderyk II.
Czym jest religia?
Definicji jest mnóstwo i każda zawiera jakiś element objaśniający jej istotę. Religia musi być związana zawsze z nadawaniem sensu najbardziej kuriozalnym próbom wytłumaczenia nieznanych wiernym zjawisk, zdarzeń (Jacques Lacan). Widzimy to na przykładzie katastrofy smoleńskiej, odczytywanej jako skutek tajemniczych (mgła, wybuch) działań „nieprzyjaciół” Polski.
Émile Durkheim pisze, iż każdy system religijny kodyfikuje stosunki społeczne w obrębie grupy, wspólnoty, społeczeństwa itd. Libański religioznawca i politolog Georges Corm podkreśla z kolei istotny wpływ religijności na kształtowanie społecznej i indywidualnej moralności: „Wyznaczając granice dobra i zła wskazuje ona to, co jest właściwe i potępia to, co niegodziwe. Stąd bierze się tak ścisły związek między religią a władzą”.
Libańczyk zauważa także odwrotną proporcjonalność między wzrostem wpływów wierzeń religijnych a brakiem poczucia bezpieczeństwa z powodu chaosu i braku perspektyw na lepszą przyszłość. Wzrasta wtedy potrzeba praktyk religijnych i duchowości (różnorodnie pojmowanej). Ten aspekt w trakcie rozważań nad fenomenem - czy raczej przypadłością Polski XXI wieku – tego, co zwiemy „religią smoleńską” jest nader istotny i empirycznie dotykalny w nadwiślańskiej codzienności.
Autorytet religioznawstwa światowego Mircea Eliade zwraca uwagę na antyempiryczne aspekty powstawania każdego wierzenia religijnego. O podobnych kwestiach przy omawianiu reguł powstawania religii wspomina także Claude Lévi-Strauss. Warto jeszcze przy tych rozważaniach zwrócić uwagę na aspekt poczucia absolutnej zależności od czynników zewnętrznych, społecznych, politycznych, podniesiony w definicji religii przez Friedricha D.E. Schleiermachera.
I wreszcie Karol Marks, który oprócz odmienianego na wszelkie sposoby (najczęściej błędnie) powiedzenia, że „religia jest opium dla ludu” zauważa, iż jest ona równocześnie „podstawą istnienia każdego zrzeszenia społecznego, które nie zmierza jedynie do osiągnięcia jakiegoś celu zewnętrznego”. Religijne fantazje – poczynając od najprostszych form wierzeń religijnych (np. fetyszyzmu) - tym samym łudzą wyznawcę, że przedmiot kultu wyrzeknie się swego sakralnego, przyrodzonego charakteru po to, aby pozwolić mu spełniać swoje zachcianki.
Fetysze i kulty
Wrak samolotu spod Smoleńska sprowadzony został do magicznego przedmiotu będącego prapoczątkiem nowego Polaka, wiążącego wspólnotę w formę totemicznego plemienia. Członkowie plemienia totemicznego wierzą bowiem, że są związani wspólnym pochodzeniem ze zwierzęciem, bądź przedmiotem totemicznym (Zygmunt Freud). Wrak samolotu, będąc zarówno totemem jak i fetyszem, spełnia też rolę totemiczną i fetyszystyczną. Obie one są pierwotnymi postaciami religijnych wierzeń.
Wielka Encyklopedia Świata – Oxford Education (t. 12) definiuje religię (łac. religiare – wiązać, łączyć) jako oddawanie w sposób zorganizowany czci bóstwu (kult) i wyróżnia dwie jej formy – monoteizm i politeizm. Z religijnością wiąże się akceptacja przez wyznawców treści podawanych a priori do ich wiadomości przez egzegetów świętych pism (czy ksiąg) i kapłanów.
Każda religia posiada kilka charakterystycznych elementów, nieodłącznych i immanentnych temu zjawisku. To przede wszystkim kult (wokół którego gromadzą się wierni i jego wyznawcy, jak w przypadku wraku) przedmiotu czy totemicznego symbolu sacrum, a potem liturgia, ryty, egzegeci pism świętych i doktryny, stan kapłański stojący na straży przestrzegania dogmatów, bądź reguł oraz objaśniający i dopasowujący słowa założyciela, proroka czy mesjasza do rzeczywistości otaczającego wspólnotę (oczywiście zgodnie z aktualnym zapotrzebowaniem).
Próbując opisać fenomen fetyszyzacji, jakim znaczna część polskiej opinii publicznej obdarzyła to, co związane jest z katastrofą smoleńską w 2010 roku, nie można pominąć ważnego w religioznawstwie mitu. To opowieść o bóstwach i istotach nadprzyrodzonych przekazywana przez daną społeczność, zawierająca w sobie wyjaśnienie sensu świata i ludzi w ich doświadczeniach zbiorowych oraz indywidualnych.
Jak mówi przywoływany już Mircea Eliade, mit to „opowiadanie historii świętej, opis wydarzenia, które miało miejsce w okresie wyjściowym, legendarnym czasie „początków”. (….) Tak więc zawsze jest to opowieść o „stworzeniu”, relacja o tym, jak coś powstało, zaczęło być. Mit mówi tylko o tym, co wydarzyło się faktycznie, o tym co przejawiło się w sposób wyraźny. W sumie mity opisują różnorodne i czasem dramatyczne wtargnięcie sfery sacrum (lub „nad-naturalności”) w obręb świata. To na tym wtargnięciu ufundowany jest świat i właśnie za jego sprawą jest on taki, jakim go dzisiaj widzimy”.
Religia smoleńska
Na takiej kanwie tworzy się historię, która zaczyna żyć swoim życiem, dalekim od racjonalnego, rzeczywistego i prawdziwego przebiegu zdarzeń. Jeśli mitomania, mesjanizm, irracjonalizm są szeroko rozpowszechnione, tym samym rozwój nowego wierzenia quasi-religijnej proweniencji jest realniejszy. Szerzenie się tzw. religii smoleńskiej w Polsce ma w sobie wiele elementów podobnych do zdobywania popularności i ugruntowywania swej politycznej pozycji w II, III i IV wieku n.e. przez chrystianizm na terenach Imperium Romanum.
Ale żeby dokładnie opisać zjawisko religii smoleńskiej, warto jeszcze odwołać się przynajmniej do dwóch autorów, bo bez ich diagnoz trudno jest odnieść się do tego rodzącego się kultu i quasi-religijnej narracji, czy atmosfery towarzyszącej nowej liturgii, owemu dziwnemu rytuałowi, a także związanemu z tym fanatyzmowi.
Pisarz i dziennikarz Krzysztof Varga tak opisuje predylekcję Polaków do dramatyzowania siebie samych i tego, co ich dotknęło. To jest, moim zdaniem, jeden z owych ważnych elementów określających tzw. polskość. Łączy się tu fantazmatyczne podejście do własnej przeszłości i historii z Wańkowiczowskim „chciejstwem”.
Pisze Varga: „Istnieje coś w rodzaju nieśmiertelnej polskiej płaczliwości. Pragnienia namaszczenia się własnym nieszczęściem, epatowania klęską i żałosnego zwracania się do Boga za każdym razem, gdy ktoś spierze nam tyłek. Kiedy wreszcie pojmą Polacy, że gdy dostali po dupie, to widać im się należało. Gdyby Bóg nie chciał, aby Polaków dotykało nieszczęście, to by im tych nieszczęść oszczędził. Bóg musi być tą płaczliwością doprawdy zniesmaczony. I tylko jego cierpliwości i miłosierdziu zawdzięczają Polacy to, że jeszcze nie zdecydował się ich zmieść z powierzchni Ziemi. Niezłomne przekonanie Polaków, iż modlitwą zbudują potęgę swojego kraju wydaje się jednak nieuleczalne. Modlą się do Boga o zwycięstwo i modlą po klęsce. Na Boga zrzucają odpowiedzialność za swój los i od Boga domagają się tego losu naprawy. Boga błagają o pomyślność ojczyzny i Boga swoją polskością szantażują”.
Ale najsmutniejsza jest puenta tej frazy: „Nawet kiedy w dalekiej przyszłości cały świat się zracjonalizuje i zlaicyzuje, Polacy wciąż będą żądali od Boga specjalnego traktowania. Historyczne lenie tak właśnie próbują zrzucić z siebie odpowiedzialność”.
Religia w swej masowości, zbiorowych obrzędach i kulcie musi z jednej strony nieść sobą poczucie wspólnoty (i to na zasadzie „my – oni”, ci „oni” to Inni), która zapewnia dobre samopoczucie z racji wyznawanych wartości. Ma to znaczenie zwłaszcza dla jednostek niepewnych siebie, zagubionych, nie potrafiących racjonalnie wytłumaczyć sobie zjawisk zachodzących w otaczającym je świecie, potrzebujących przewodnika. W tych trzewiach kryją się także pożądania czegoś na podobieństwo totemu czy fetysza, jako czegoś namacalnego, zmaterializowanego sacrum. Wrak Tupolewa spełnia w zupełności, moim zdaniem, takie potrzeby.
Drugą stroną medalu, uzasadniającą taką formę wierzenia religijnego, jest historycznie w Polsce ukształtowany model religijności kultywowany od dekad, by nie rzec od wieków. Bezrefleksyjność, pogarda dla faktów nie zgadzających się z przyjętymi a priori prawdami i dla racjonalności, religijne wybranie narodu czy wspólnoty przez Boga.
Nestorka polskiej humanistyki prof. Maria Janion w posłaniu do Kongresu Kultury, jaki odbył się w 2016 roku w Sali Kongresowej PKiN w Warszawie napisała: „Naród, który nie umie istnieć bez cierpienia, musi sam sobie je zadawać. Towarzyszy temu potężny regres w sferze mitów, symboli i wartości. Grzechem poprzedniej władzy było niedocenianie roli twórców i pracowników kultury. Dziś obserwujemy oczywisty, centralnie planowany zwrot ku kulturze upadłego, epigońskiego romantyzmu – kanon stereotypów bogoojczyźnianych i Smoleńsk jako nowy mesjanistyczny mit mają scalać i koić skrzywdzonych i poniżonych przez poprzednią władzę. Jakże niewydolny i szkodliwy jest dominujący w Polsce wzorzec martyrologiczny !”.
Skutkiem predylekcji części naszego społeczeństwa do mitycznego (i formalnego) męczeństwa i związanego z nim kultu śmieci, ofiar, uwielbienia dla cmentarzy, trumien, bezsensownych i dlatego przegranych na starcie powstań oraz innych tego typu „ruchawek” jest też śmieszno-tragiczne zjawisko nazywane „religią smoleńską”. Te elementy naszej narodowej zbiorowej świadomości są żyzną glebą dla rozwoju irracjonalnego kultu, szamaństwa, manipulacji i zbiorowego obłędu, czego nie raz w dziejach Polacy doświadczyli.
Skansen uniesień
Kazimierz Kutz mówi na temat owych zaszłości, predylekcji do irracjonalnego romantyzmu, ezoteryki i okultyzmu ubranego w narodowo-patriotyczne szaty, iż one „ciągną nas w jakiś skansen np. pięknych uniesień patriotycznych XIX wieku, pielęgnowania martyrologii. Wymyślają jakieś muzealne państwo, w którym triumfuje katolicka parafiańszczyzna”.
Ale czy to czasem właśnie nie ta elita - demoliberalna, postępowa, oświeceniowa i proeuropejska (w zachodnim stylu) inteligencja skupiona kiedyś pod sztandarami „opozycji demokratycznej” (w czasach PRL) - otworzyła swoimi decyzjami drzwi dla powszechnej i manifestacyjnej, ludycznej i bezrefleksyjnej religijności w życiu publicznym? Czy tworzenie określonego klimatu w wyniku religianckiej narracji nie mogło sprzyjać atmosferze intelektualnej dla takich wynaturzeń czy aberracji?
To w takim momencie – jeszcze za czasów Polski Ludowej, kiedy opozycja demokratyczna dopiero zwierała szeregi – na jednym z konwentykli opozycyjnych Janusz Szpotański (nb. wyznawca protestantyzmu w wersji ewangelicko-augsburskiej) miał zakrzyknąć: „Na Najświętszej Panience trzeba jechać”.
No i co, czy dziś nie zbiera się owoców takich nieodpowiedzialnych i pozbawionych perspektywy (opartej o doświadczenia z historii) rozwiązań, pomysłów, bądź opcji? Jak zauważa w tym kontekście prof. Bronisław Łagowski, ta fala katolickiego fundamentalizmu nie wzięła się znikąd i przynosi – bo przynieść musiała – określone efekty.
A z każdą religią - jak zauważa klasyk chrześcijaństwa Tertulian (II / III w n.e.) – jest zawsze tak, że „wierzę w coś, bo to niedorzeczne” (łac. - Credo, quia absurdum est). Czy w przypadku tzw. religii smoleńskiej to uzasadnienie Tertuliana nie sprawdza się w stu procentach?
Sądzę, że zrodzony w imię politycznego zapotrzebowania kult wokół irracjonalnego wyjaśnienia tej katastrofy i oddawania czci niektórym jej ofiarom, a także forma obchodów tzw. miesięcznic smoleńskich, mają w sobie wiele wspólnego z szyickim świętem Aszura. To taka sama pasja, towarzyszące jej emocje i namiętności oraz wybuchy zbiorowej ekspresji czczenia męczeństwa ofiar.
Obchody Aszury (słowo to w języku arabskim oznacza liczbę dziesięć) świętuje się na terenach zamieszkałych w większości przez szyitów w sposób szczególnie manifestacyjny i ludyczny. Dotyczą one kolejnych rocznic śmierci – uznanej za męczeńską - Husajna ibn Alego, wnuka Mahometa, w bitwie pod Karbalą (680 r. n.e.). Uroczystości odbywają się każdego 10. dnia miesiąca muharram (nazwa pierwszego miesiąca kalendarza muzułmańskiego).
Męczennicy, zwłaszcza w religiach zinstytucjonalizowanych i dokonujących sakralizacji cierpienia, mają zawsze nieocenioną wartość propagandowo-manipulatorską. Dzięki nim możliwa jest indoktrynacja, „pranie mózgów” mających poddać wyznawców (bądź potencjalnych kandydatów) określonej obróbce: w celu scalenia wspólnoty wokół określonej formy sacrum, utożsamienia zbiorowości z określoną ideą, a także zdobycia tzw. rządu dusz (politycznego).
Podając przykład szyickich obchodów święta Aszura mam na względzie emocje, irracjonalizm obrzędowości oraz afekty rodzące się na kanwie śmierci Husajna w szyickiej wspólnocie (nb. śmierć grupy, której przewodził Husajn ibn Ali miała podłoże wybitnie polityczne, nie religijne, sakralne czy teologiczne). Kiedy porównujemy religijność, obrzędowość oraz formy kultu w szyizmie i polskim, ludycznym katolicyzmie analogie są zaskakujące.
Warto jeszcze w tym miejscu przypomnieć atmosferę i kult ajatollaha Chomeiniego w Iranie pokazany przez Orianę Fallaci w książce pt. „Wywiad z władzą”. Autorka napisała ją po pobycie w Qom – świętym miejscu szyizmu irańskiego i siedzibie sędziwego imama, tuż po obaleniu szacha Rezy Pahlawiego. Był to klimat euforii, kompletnego irracjonalizmu i mistycznego uniesienia, fanatyzmu i fundamentalizmu religijnego połączone z sakralizacją oraz celebracją śmierci. Ta mieszanka przynosiła zawsze w dziejach ludzkości „gorzkie owoce”: opresję, krzywdy, nietolerancję, prześladowania, dyskryminację itp.
Jak stwierdził francuski socjolog (zajmujący się też od strony socjologicznej religiami), wspomniany już Emil Durkheim -„Jest coś wiecznego w religii: jest to kult i wiara. Ludzie nie mogą odprawiać ceremonii, dla których nie widzą uzasadnienia, jak również nie mogą akceptować wiary, której w żaden sposób nie potrafią zrozumieć. Aby mogła ona się rozprzestrzeniać, albo przynajmniej utrzymywać, musi mieć uzasadnienie, to znaczy, że trzeba zbudować odnoszącą się do niej teorię”.
Racjonalność, realizm w jakiejkolwiek postaci, pragmatyzm idący z nimi w parze, nigdy w polskim społeczeństwie nie były w cenie. Może z tej też racji ów fenomen, jakim staje się „religia smoleńska” mógł przybrać takie rozmiary?
Radosław S. Czarnecki
- Autor: Lech Zacher
- Odsłon: 2992
Poznanie i rozumienie współczesności wymaga pewnych zabiegów metodologicznych, np. wyodrębnienia fundamentalnych zmian czy nowych cech definiujących kształt świata i określających conditio humana oraz pozycję i moc samego człowieka.
W historii ludzkości szczególne znaczenie zdaje się mieć – ze względu na swoją siłę performatywną, wszechobecność i samonapędzanie – nauka i technika. Zmiany w nauce i technice, zarówno rewolucyjne, jak i ewolucyjne, pociągają za sobą, wymuszają, stymulują zmiany w innych dziedzinach i aktywnościach ludzi. Te zmiany mogą być wielce zróżnicowane: małe, duże, radykalne lub powierzchowne, głębokie, bądź płytkie, itd.
Bieg dziejów nie zaczyna się ab ovo, zmiany w nauce i technice następują na podłożu przeszłych zmian i ich efektów oraz zmian innych, niezależnie od nich się dokonujących (np. obyczajowych, politycznych). Nie ma tu jakiegoś jednoznacznego determinizmu, choć w pewnych dziedzinach i okresach oraz regionach geograficznych można mówić o słabym determinizmie, czy np. o zespole okoliczności towarzyszących niezbędnych do zaistnienia zmiany.
Można zauważyć, że w historii istnieją okresy (i miejsca), w których nie ma równoległości czasowej różnych zmian (np. technologicznych i kulturowych), lecz występuje ewidentna ich asymetria: raz mogą przeważać i kształtować wszystko zmiany techniczne, innym razem – zmiany kulturowe (także wsteczne).
Generalnie wydaje się, iż dynamika zmian naukowych i technicznych jest większa aniżeli zmian społecznych i kulturowych. Stąd hipoteza opóźnienia kulturowego (sformułowana kilkadziesiąt lat temu przez W. Ogburna) czy też dominacji techniki nad kulturą (technopol Postmana). W podobnym kierunku idą różne nurty determinizmu technicznego (typu optymizm techniczny, technological fix, technological imperative), teorii cyberkultury itp.
Paradoksalnie, nawet kontrkulturowi krytycy i przeciwnicy (np. ruch Slow, niektóre odłamy ekologistów) stechnologizowanej cywilizacji i ludzkiego życia przez swoją ideologię i działanie potwierdzają siłę i znaczenie techniki współczesnej.
Refleksje i próby teorii trans- i posthumanistycznych opierają się silnie na obawach związanych z dominacją techniki (obawy dotyczą cyborgizacji człowieka, autonomizacji sztucznej inteligencji i robotów, pełnego uzależnienia od systemów technicznych, technokracji itp.).
Zmiana relacji systemów technicznych do systemów kulturowych ma – w czasie i przestrzeni – charakter asymetryczny.
W czasach rewolucji technicznych dominuje technika, systemy techniczne, co więcej, coraz częściej mówi się o systemach socjotechnicznych, co wskazuje na rosnące utechnicznienie sfery pozatechnicznej oraz na kierunek „pogłębiania” cywilizacji technicznej, czyli kierunek trans- i posthumanistyczny.
Taka tendencja „przebija się”, nie jest jakimś ustanowionym celem i wynika z wiary (przekonania i nadziei) w głównie dobroczynne skutki postępu poznania, nauki, wiedzy, z ideologii postępu i innych protechnicznych ideologii (np. ideologii Internetu czy cyfrowego świata). Także z polityki i strategii rządów i ich agencji (szczególnie militarnych), korporacji (szczególnie ponadnarodowych), krajowych i globalnych mediów.
Oczywiście, przed popadnięciem w ścisły determinizm techniczny („wszystko i zawsze w pełni zależy czy jest spowodowane przez technikę”, „co technika zepsuje, to technika naprawi”, „technika jest panaceum na wszystkie problemy” itp.) ratują niepowodzenia techniczne, katastrofy, ślepe ścieżki rozwojowe, ogromne koszty (wytwarzania, wdrażania, rozpowszechniania), ryzyka i negatywne skutki uboczne, luki techniczne (gaps, divides), nie mówiąc o dewastacji środowiska i stratach na zdrowiu ludzkim (np. uzależnienia od technik info-komunikacyjnych i medialnych).
Obok rewolucji naukowych i technicznych (i rozprzestrzeniania ich efektów) występują też inne rewolucyjne przełomy, np. społeczne, polityczne, kulturowe, obyczajowe. Oczywiście, mogą być one w rozmaitych relacjach wobec technicznych – mogą je generować, współkształtować, hamować, korzystać z nich, czy być indyferentnymi.
Ogólny model ich relacji trzeba weryfikować dziedzinowo, geograficznie, temporalnie. Modelowanie techniki czy jej relacji z otoczeniem to poziom megatrendu cywilizacyjnego. Odpowiednie generalizacje to wysoki szczebel abstrakcji, wymagający dekompozycji i konkretyzacji. Narracje oderwane od konkretnego miejsca, czasu i dziedziny są nieprzekonujące i kontrowersyjne, także w sferze dyskursu naukowego czy politycznego.
Czym jest rewolucja?
Definiowanie rewolucji jako „stanu rzeczy”, procesu, zmiany, nieciągłości, jest trudne, bowiem w rzeczywistości odnosi się do różnych dziedzin i kontekstów. Nie wystarczy powiedzieć, iż rewolucja to przerwa w procesie nie-rewolucji (w dowolnej dziedzinie). Dla poznania, identyfikacji, opisu i interpretacji rewolucji potrzeba odpowiedniej terminologii, języka (zgodnie z wytycznymi Wittgensteina wskazującymi na językowe ograniczoności poznania).
Rewolucja jako zjawisko ponadnormatywne wykracza – nie tylko językowo – poza normalny język narracji dotyczącej społeczeństwa i rozwoju. Wymaga nie tylko terminologiczno-metodologicznej adaptacji, ale też wytworzenia własnej specyfiki badawczej i poznawczej.
Istnieje wielość ujęć w dyskursie naukowym, publicystycznym, politycznym oraz w literaturze pięknej; termin „rewolucja” używany jest rozmaicie (w naukach społecznych zdaje się przeważać ujęcie politologiczne, obok historycznego).
Modelowo można przyjąć, że rewolucja to fundamentalna, radykalna zmiana w jakimś obszarze rzeczywistości. Jest przeważnie skoncentrowana w czasie, szybka, bywa gwałtowna, ale także może trwać w postaci embrionalnej czy mieć formę pełzającą czy niedokończoną, może też być przerwana.
Ontologia rewolucji jest złożona, trudna jest też próba wyodrębnienia „rewolucyjności”. Terminem „rewolucja” (rewolucyjna zmiana) określa się procesy i zjawiska, czasy, przełomy i przewroty, bifurkacje, odkrycia, wynalazki, innowacje, paradygmaty. Różne mogą być skale rewolucyjnej zmiany (przykładem może być rewolucja w myśleniu, rewolta społeczna, radykalna zmiana w organizacji). Można też mówić o „stanie rzeczy” (czyli zaawansowaniu) w okresach tranzycji czy etapach, nasilaniu się itp.
Rewolucje często zaskakują (choć nie wszystkich), dają nadzieję (nie wszystkim), nierzadko demonstrują siłę niszczącą wobec zastanego. Metaforycznie można mówić, iż rewolucja jest „przeciw” – przeciw niewiedzy (w nauce, w badaniach, teoriach), przeciw barierom, tradycjom, zwyczajom, stereotypom, obowiązującym prawom, strukturom, instytucjom itd. Rewolucja to przede wszystkim zanegowanie i destrukcja, to przezwyciężenie zastanego stanu, przekroczenie barier.
Efekty rewolucji z reguły budzą kontrowersje. Schumpeterowskie pojęcie „konstruktywnej destrukcji” jest próbą pozytywnej interpretacji rewolucyjnej zmiany. W każdym razie ocena rewolucji, jej kosztów, efektów, skutków, także długofalowych jest przeważnie tendencyjna, uzależniona od przyjętych kryteriów, od ideologii i nade wszystko od interesów oceniających.
W ewaluacji warto rozróżnić to, co w rewolucji wewnętrzne (jej „substancję” i „tektonikę”) od skutków i konsekwencji – w różnych dziedzinach, w krótkiej i długiej fali. Trzeba dodać, iż to, co stare, podważone, zrewolucjonizowane czy rewolucjonizujące się z reguły nie znika, przynajmniej od razu; często trwa, niejako równolegle (np. teorie naukowe, tradycyjne postawy i zachowania).
Rewolucyjność rozciągnięta w czasie
Przykładów użycia terminu „rewolucja” w kontekście nauki i techniki jest niemało. Oto niektóre: rewolucja cywilizacyjna, rewolucja przemysłowa, rewolucje naukowe, rewolucja naukowo-techniczna. Uogólniające pojęcie rewolucji naukowo-technicznej (kojarzone z marksizmem, jego ideologią i obozem państw socjalistycznych) na Zachodzie zostało zdekomponowane na rewolucje dziedzinowe jak rewolucja materiałowa, rewolucja elektroniczna (także mikroelektroniczna i mikroprocesorowa), rewolucja telekomunikacyjna, rewolucja informacyjna, rewolucja cyfrowa, internetowa, komputerowa, rewolucja biotechnologiczna, nanotechnologiczna i inne.
Uwzględniając powodowane przez nie zmiany ekonomiczne i społeczno-kulturowe, przypisano do tych określeń odpowiednie nazwy gospodarek i społeczeństw. Oczywiście, nazwy te obok merytorycznego uzasadnienia (akcentowanie nowego w rozwoju, nie tylko postępu, ale i regresu) wiążą się z modami naukowymi oraz popularyzacją medialną, nie mówiąc o wymiarze ideologicznym.
Wspomniane wyżej rewolucje ogólne czy dziedzinowe są radykalne w skutkach, w skali, w zasięgu, w stopniu ryzykowności, w oddziaływaniu, raczej przekształcaniu czy tworzeniu nowego otoczenia. Niedocenianie rewolucyjnych zmian wynika z linearno-ewolucyjnego myślenia, psychologicznej awersji do fundamentalnych przewrotów, także z faktu, iż wiele zmian, odkryć, innowacji, zastosowań dość długo się rodzi (np. wielkie programy badawcze), dość długo „dojrzewa” (nawet kilka czy kilkadziesiąt lat), wymaga długiego czasu ich urynkowienia i zglobalizowania.
Rewolucyjność jest niejako „rozciągnięta w czasie” (nowy paradygmat w nauce, szukanie potwierdzeń i zastosowań praktycznych, dyfuzja aplikacji, ujawnienie się efektów i konsekwencji, również długoterminowych). Rewolucje wymagają liderów (geniuszy, przywódców, menedżerów) oraz wspierającego ich otoczenia – organizacji, zwolenników, ideologów, nie mówiąc o finansach i popycie rynkowym ze strony biznesu i konsumentów – najlepiej w skali ponadkrajowej i globalnej.
Rozpoznanie siły, roli, proporcji wspomnianych czynników i okoliczności ze względu na zmienność, różnorodność, płynność, nieprzejrzystość, a także – co nowe – ich sieciowość, jest trudne. Wymaga interdyscyplinarności, kompleksowości, także prospektywności, czyli podejść uwzględniających owe nowe (czy radykalnie nasilone) czynniki, cechy, konteksty. Także przełamania wielu tez starowiedzy (wygodnej i pielęgnowanej nawet przez część środowisk naukowych).
Z niej inne
Rewolucje w nauce i technice mają chyba z reguły wpływ na inne sfery i ich rewolucyjne transformacje. Jednakże trudno ten wpływ zidentyfikować, zmierzyć go i ocenić, np. na rewolucję francuską, amerykańską, październikową, portugalską rewolucję goździków, ale już Arabska Wiosna to ewidentny wpływ Internetu, rewolucja seksualna to wynalazek pigułki antykoncepcyjnej. Wszędzie niemal była ważna informacja, telekomunikacja oraz armaty i czołgi.
Rewolucja praw człowieka nie byłaby możliwa bez informacji i mediów, starych i nowych. Rewolucja menedżerów (control revolution Burnhama) wiązała się z nową techniką. Globalizacja może być postrzegana jako rewolucja ekonomiczna oparta na nowych technologiach i je wytwarzająca (por. np. globalną ekonomię Tapscotta).
Nową ideą w zakresie rozwoju (trwania, funkcjonowania) gospodarek i społeczeństw, a jednocześnie strategią i praktycznymi wdrożeniami jest tzw. rozwój zrównoważony, trwały (sustainable development). Mówi się wręcz o rewolucji – sustainability revolution, zmianie paradygmatu. W dyskursie na temat tej rewolucji podkreśla się znaczenie oraz ambiwalentne skutki techniki (jak np. dewastacja środowiska, nadmierna eksploatacja zasobów Ziemi, bezrobocie technologiczne, migracje ekologiczne), których pozytywy technicznego rozwoju nie są w stanie zrównoważyć.
Stąd postulaty rozwijania i umasowienia innowacji ekologicznych, ekologicznej przedsiębiorczości, „zazieleniania” przemysłu, alternatywnych źródeł energii, przy jednoczesnym ograniczaniu i eliminacji starych struktur, technologii, rozwiązań szkodliwych dla środowiska i człowieka (także w perspektywie przyszłych generacji).
Rewolucja zrównoważoności i trwałości rozwoju (w słabszej wersji mówi się o przetrwaniu ludzkości) dotyczy nie tylko techniki i jej skutków, produkcji, ale także stylu życia, modelu konsumpcji, stosunku do środowiska, praw zwierząt. Rewolucja ta po prostu zmienia (jest in statu nascendi), czy ma zmienić wszystko.
Wszechstronność i radykalizm tej rewolucji (w myśleniu, działaniu, konsumowaniu, prawie) budzi obawy (a nawet agresję w postaci „przemysłu zaprzeczania” ociepleniu klimatu – denial industry) środowisk biznesowych, politycznych, nawet religijnych mających interesy (vested interests) w utrzymaniu starych struktur władzy ekonomicznej, politycznej i panowania ideologicznego (wyrażającego się w gloryfikacji maksymalizowania wzrostu gospodarczego, demografii, eksploatacji przyrody).
Rewolucja informacyjna poprzez coraz powszechniejszą komputeryzację i internetyzację powoduje rosnące uinformacyjnienie i usieciowienie społeczeństw, organizacji, świata. Ludzie żyją od przedszkola w tzw. środowisku inteligentnym, dostęp do Sieci staje się zasadniczym elementem funkcjonowania, coraz większą rolę odgrywają media elektroniczne, wizualizacja, reklamy i marketing (też polityczne).
Rządzenie, oddziaływanie na masy, manipulowanie nimi przybiera postać netokracji, często z tendencją do populizmu i autorytaryzmu (a przecież cyberprzestrzeń miała być przestrzenią wolności i swobody).
Smartfonizacja staje się nową zminiaturyzowaną i tańszą formą komputeryzacji. Media społecznościowe ogarniają grubo ponad miliard ludzi, są nowym wielkim polem także politycznego oddziaływania. Polityka coraz bardziej sprowadza się do medialnej manipulacji, do zarządzania emocjami, pragnieniami, strachem (a spodziewano się rewolucji demokratycznej obejmującej coraz to nowe obszary globu). Czy ogromna skala, nieznana w przeszłości, może być już nazwana rewolucją polityczną (czy manipulacją)?
Rewolucja na każdym polu
Jak wspomniano wcześniej, są rodzaje rewolucji raczej luźno, albo wcale niezwiązane z techniką, np. rewolucja kulturalna Mao (wiązała się ze wsteczną technicznie ideą lokalnego wytopu żelaza), polska rewolucja „Solidarności”, czy ciągle niemogąca się zrealizować we właściwej skali (połowa ludzkości) rewolucja feministyczna (choć technologie i edukacje zmieniają pozycję kobiet, ale nie wszędzie).
Są też rewolucje organizacyjne, jak np. powstanie ONZ i jego agend (technicznych jak UNIDO, naukowych jak UNESCO), powołanie Unii Europejskiej (choć była powojennym projektem politycznym, to ważny był rozwój energetyki jądrowej – Euratom, przemysłu i społeczeństwa informacyjnego – Raport Bangemanna, wielkie ramowe programy badawczo-wdrożeniowe).
Do rewolucji organizacyjnej można też zaliczyć okresowe spotkania przywódców czołowych państw (od G-5 do G-22), szczyty biznesu i polityki (symbolem jest tu Davos), Szczyty Ziemi (zorientowane proekologicznie, będące największymi zjazdami w historii).
Trzeba dodać, iż rewolucją organizacyjno-menadżerską było powstanie wielkich przedsiębiorstw działających na skalę międzynarodową – ich obecna forma to globalne ponadnarodowe korporacje, często związane z produkcją innowacji technicznych (w swoich laboratoriach), z ich dyfuzją i sprzedażą produktów high tech, nie mówiąc o korzystaniu z technologii info-komunikacyjnych, niezbędnych w zarządzaniu, przepływie i ochronie danych itp.
Przełomową dla bezpieczeństwa organizacją jest niewątpliwie NATO, które z natury rzeczy korzysta z osiągnięć rewolucji technicznych w zakresie zaawansowanego sprzętu militarnego (np. rakiet, dronów, robotów).
Niejako w kontrze do rewolucyjnych osiągnięć nauki i techniki pojawiają się nie tylko kontrkulturowe krytyki, spory i kontestacje, lecz także próby sformułowania jakiejś alternatywy czy przewagi do wszechobecnej i omnipotentnej współczesnej techniki, stąd np. idea rewolucji humanistycznej czy różnych odmian „rewolucji człowieka”, który nie daje się zdominować technice.
Jednakże człowieka nie da się wyabstrahować ze środowiska technicznego, ze świata technicznych gadżetów, zmienić jego sposobu funkcjonowania i stylu życia, nie mówiąc o modelu biznesowym rozwoju i stosowania techniki, innowacyjności, jego technologii wytwarzania bogactwa i konsumpcjonizmu.
Zresztą już obecnie mówi się nie tyle o społeczeństwach w tradycyjnym rozumieniu socjologicznym, ile o społeczeństwach zdezintegrowanych, zindywidualizowanych przez uczestnictwo w Sieci, o systemach socjotechnicznych, o e-społeczeństwie, o wirtualnych społecznościach czy internetowych plemionach, e-stadzie, e-roju, o zespołach człowiek – maszyna itp.
Rewolucyjne techniki tworzą możliwości i korzyści dla wielu obszarów społeczno – kulturowych, które niejako z natury się opóźniają. Zwłaszcza, że społeczeństwa świata są wielce zróżnicowane i w pełni rewolucyjne ich przekształcenie nie wydaje się szybko możliwe (chyba że w cyberprzestrzeni).
Stwarzanie świata
Rewolucje, nie tylko w nauce i technice, przybierają postać wielkich procesów, inicjują nowe megatrendy rozwojowe, charakteryzują się też fundamentalnymi odkryciami, innowacjami, udanymi programami badawczymi, a w efekcie nowymi paradygmatami wyznaczającymi przyszłość – nowe myślenie, nowe urządzenia i procedury, nowe wyobrażenia, nowe praktyki.
Mamy zatem obok procesów (rozwijających rewolucyjność zmian) także zjawiska łatwiejsze do zidentyfikowania i opisania. Przykładów jest wiele, chociażby bomba atomowa i jej użycie, odejście od waluty złotej, Sputnik, Program Apollo i następne, transplantacje i klonowanie, wynalazek komputera, Project Genome, wytworzenie „sztucznego życia” (przez Johna Craiga Ventera).
Listę można uzupełnić przez np. drony, GMO, bitcoin, Facebook, smartfon, roboty medyczne i opiekuńcze. Są to znaki, symbole, a zarazem elementy rewolucji naukowych i technicznych, które się przenikają wzajemnie, wchodzą w interakcje, funkcjonują w sieciach socjotechnicznych (czy raczej techno-społecznych).
Oczywiście, ich paradygmatyczność, przełomowość, a również adaptacyjność i aplikacyjność są bardzo zróżnicowane w czasie i przestrzeni oraz w zależności od dziedziny. Lista autorów przewrotów w nauce i technice (i nie tylko) jest bardzo długa, zaś porównanie ich wielkości i doniosłości w zasadzie niemożliwe. Jak np. porównać takie osoby jak Kopernik, Gutenberg, Darwin i Freud, Pasteur i Einstein, Turing i obecni gurus z Doliny Krzemowej, czy dziesiątki noblistów?
Warto dodać, iż współcześni twórcy zrewolucjonizowanego cyfrowego świata (jak np. Gates, Jobs, Lanier, Wales, Brin, Assange, Zuckerberg) nie tylko świat ten wytwarzają przez swoje fundamentalne innowacje, modele biznesowe, produkowane gadżety, ale także kształtowanie mody, wzorce zachowań i styl życia, nową kulturę techniczną.
Tworzą sprzyjającą rewolucjom w nauce, technice, przemyśle i usługach ideologię tego świata, szczególnie to ważne – tożsamościowo – dla młodych pokoleń, dla dorastających tubylców cyfrowych (digital natives). Elementy rewolucji naukowych i technicznych przenikają do przemysłu, do konsumpcji, a także do świadomości, reorganizują zbiorowości ludzkie i stosunki między ludźmi. W efekcie rewolucjonizuje się ludzkie imaginarium dotyczące przyszłości.
W dalszej perspektywie przewiduje się – w tendencji – postęp transhumanizacji człowieka i jego otoczenia. Usztucznianie człowieka, jego denaturalizacja, odrealnienie, narastają od początku historii, natomiast jego splecenie z maszyną (z systemami technicznymi), cyborgizacja (m. in. przez zabiegi medyczne, protezy itp.), uzależnienie od sztucznej inteligencji, życie w wirtualnej rzeczywistości to rewolucja złożona, wszechogarniająca, przebiegająca w wielu dziedzinach, w otoczeniu, w samym człowieku.
To rewolucja pełzająca, stopniowa, łącząca swoje komponenty, umacniająca swoje powiązania i sieciowe interakcje aż do końca biologiczności czy końca jej przewagi, aż do wytworzenia się jakiegoś post-homo czy machinekind, świata z przewagą inteligentnych i zdolnych do decydowania i samoreplikacji maszyn.
A na koniec - transhumanizm
Rewolucja transhumanistyczna, generowana przez przełomy i osiągnięcia nauki i techniki, ujawni się w pełni jako suma tych osiągnięć, efekt widoczny dobrze w długiej fali. Będzie to więc rodzaj „rewolucji skutków”, skumulowanych, sprzężonych, umasowionych, dojrzałych. Czy będzie to koniec ewolucji nie tyle gatunku homo sapiens, ile gatunku homo technicus dominującego dzisiaj (głównie w rozwiniętym świecie)?
Czy nastąpi ostatnia rewolucja w postaci Ery Posthumanizmu – trudno przewidzieć. Megatrendy i strategie oraz działania zbiorowości ludzkich mogą wiele rzeczy zmienić, zwłaszcza, że obok nauki i techniki istnieje wiele istotnych dziedzin i obszarów, w których kryzysy i rewolucje są na porządku dziennym. Mogą one przesłonić znacznie rolę postępu naukowo-technicznego wymagającego przecież struktur edukacyjnych i badawczych, finansów, strategii i praktyk.
Czy mogą odwrócić obecne trendy i cofnąć cywilizację? Globalne kataklizmy, katastrofy (np. związane z turbulencjami i ociepleniem klimatu), wojny, konflikty, epidemie mogą zahamować to, co nazywamy dzisiaj postępem.
Czy ludzkość znajdzie na czas odpowiednie realne modele umożliwiające przetrwanie i godne życie – nie wiadomo. Czy zdoła pokierować biegiem dziejów, a w szczególności rozwojem nauki i techniki ,tak, by wygrać przyszłość dla siebie, a nie dla techniki i sztucznego świata? To pytanie otwarte.
Odpowiedź właśnie wymaga, jak sądzimy, prospektywnych rozważań i ewaluacji potencjałów (i ryzyk) dokonujących się w nauce i technice oraz skutków ich aplikacji.
Lech W. Zacher
Prof. Lech W. Zacher jest Dyrektorem Centrum Badań Ewaluacyjnych i Prognostycznych w Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie, jest V-Przewodniczącym Towarzystwa Oceny Technologii.
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 191
Czy liberalna Europa, tak daleka od chrześcijaństwa (a nawet starając się zatrzeć te ślady formalnie symbolicznie) nie pozostała jednak w okowach judeochrześcijańskich dogmatów i takiej też mentalności?
Zbawienie to zasadnicza idea Starego i Nowego Testamentu. Stary Testament daje ilustrację wybawienia narodu żydowskiego z opresji, jakimi było wyjście z Egiptu a potem powrót – na wskutek decyzji króla Persów Cyrusa Wielkiego (539/38 r. p.n.e.) – z Babilonu do Palestyny.
Obraz późniejszy zapisany w Biblii to już zbawienie czysto mesjańskie, roztrząsane soteriologicznie (soteriologia to dział teologii chrześcijańskiej zajmujący się zbawieniem), czyli procesem uwolnienia się ludzi aktem boskim z niekorzystnego stanu lub okoliczności.
Dla Europejczyków to fantazmat, do realizacji którego dążą od wieków, oparty na paradygmatach judeochrześcijaństwa: wybranie, misja i zbawienie. A zbawienie to forma hegemonii.
Ja jestem prawdziwym krzewem winnym, a Ojciec mój jest tym, który [go] uprawie. Każdą latorośl, która we Mnie nie przynosi owocu, odcina, a każdą, która przynosi owoc oczyszcza, aby przynosiła owoc obfity.[…]
Ja jestem prawdziwym krzewem winnym, wy – latoroślami. Ten kto we mnie nie trwa, zostanie wyrzucony jak winna latorośl i uschnie. I zbiera się ją i wrzuca do ognia i płonie.
J,15 (1-6)
Teologia polityczna była w Europie od dawien dawna ugruntowana i zakorzeniona (choć początkowo jej tak nie nazywano). Wraz z chrystianizacją i wersją religii chrystusowej według koncepcji Pawła z Tarsu przejęto zarówno żydowską wersją wybrania narodu – teraz narodu ochrzczonego – jak i jego prywatny model szerzenia wiary, czyli misję. Oczywiście, połączenie religii z systemem politycznym – feudalizmem – gdzie wyższe duchowieństwo stało się czynnym elementem władzy musiało spowodować, iż owa misja absolutnie zaprzeczyła pacyfizmowi pierwotnego chrześcijaństwa.
M.in. dlatego doktor Kościoła, święty i topowa postać XII-wiecznego Kościoła, cysters, Bernard z Clairvaux opracował teorię złobójstwa, która zdejmowała piętno grzechu z zabijającego heretyka, wyznawcy innej religii czy po prostu bluźniercy. Tym samym, jako organizator i promotor II wyprawy krzyżowej, niejako zsakralizował to wszystko, co owe krucjaty poniosły poza Europę. Połączył teoretycznie i praktycznie religię, jej zasady, z systemem feudalnym. Wojna krzyżowa przekształciła się tym samym nie tylko w fenomen religijny, ale stała się przede wszystkim rycerską profesją i powinnością. Weszła w kanon kultury Zachodu.
Relacje między religią a polityką
I to piętno pozostało w świadomości Europejczyków, pomimo wielu wydarzeń w historii, które zdesakralizowały i odklerykalizowały Stary Kontynent. Rożne definicje teologii polityki można sprowadzić dziś do opisu sposobów wpływu na dyskurs polityczny, społeczny, ekonomiczny i kulturowy.
Relacje pomiędzy religią a polityką, zwłaszcza w ramach chrześcijaństwa, są rozważane od antyku, lecz teologia polityczna jako dyscyplina akademicka narodziła się dopiero w XX w. Jest ona również emanacją sporu, ale i wzajemnego przenikania w kulturze Europy obu sfer – sacrum i profanum - pozostawiając niezmywalne piętno na mentalności Europejczyków.
Nawet współcześnie, „gdy zastanawiamy się nad mesjanistyczną teologią polityczną, myślimy o naszej przeszłości z czasów poprzedzających epokę nowożytną (…) Odrodzenie się mesjanistycznej teologii politycznej z pewnością nie było jedynie jakąś niemiecką aberracją, chwilową gorączkową reakcją na skutek upadku mieszczańskiej Europy w następstwie wielkiej wojny” (M. Lilla, Bezsilny Bóg).
Dziś, gdy obserwujemy w efekcie zachodzących procesów politycznych, kulturowych i społecznych załamanie się dotychczasowego porządku globalnego, gdy następuje cywilizacyjne przeformatowanie świata, z odmętów historii wyłaniają się ponownie idee stanowiące istotę mentalności starej Europy. I powraca w jej elitach wiara w odbudowę stosunków, kiedy Europa była przodującą siłą w świecie, kiedy skolonizowała i zhołdowała cały pozaeuropejski świat. I kiedy eksploatując, eksterminując, wyzyskując owe podbite tereny dziś zwane globalnym południem, przez 500 lat dominacji zapewniała sobie powojenny spokój, dobrobyt, ale i pokój, który mógł trwać pod amerykańskim parasolem atomowym. Pozwoliło to wszystko Europejczykom budować swój dobrobyt oraz społeczny ład. Brytyjski historyk Eric Hobsbawm nazywał te 45 lat po II wojnie światowej „złotym wiekiem kapitalizmu europejskiego” (Wiek skrajności).
Efektem II wojny światowej był w zasadzie cios zadany przez oba supermocarstwa nie tylko III Rzeszy Niemieckiej, ale i hegemonii Europy w świecie. To nic, że Waszyngton i Moskwa dopuściły Londyn do stołu zwycięzców. Był to w zasadzie jedyny kraj europejski (oprócz Polski - nie licząc zmobilizowanych przymusowo Ślązaków), którego obywatele formalnie nie uczestniczyli w krucjacie III Rzeszy na Wschód. Np. francuscy SS-mani do końca bronili kwatery Hitlera w Berlinie, a formacji z Belgii / Holandii, Norwegii, Rumunii czy Węgier nie sposób pominąć milczeniem. O sprzymierzonych oficjalnie Italii czy Hiszpanii też nie wolno zapominać.
To właśnie w efekcie Jałty i Poczdamu w zasadzie skończyła się dominacja Zachodniej Europy powstałej i ugruntowanej po berlińskiej konferencji dzielącej wpływy Europejczyków w Afryce (1884-85). Zwłaszcza w latach 50. i 60. XX wieku świat kolonii europejskich lawinowo rozpadł się jak domek z kart. A Europejczykom pozostała pamięć owej kolonialnej świetności oraz nagromadzone aktywa, pozwalające przez prawie 50 lat po wojnie pędzić spokojny, dostani, coraz bogatszy styl życia. Zwłaszcza w efekcie tzw. odwilży lat 70. oraz upadku muru berlińskiego kiedy świat stał się jednobiegunowy, a na bazie tanich rosyjskich węglowodorów i innych surowców można było ten scenariusz, przechodzący w początku XXI. w błogostan, realizować.
Trudno więc się dziwić, że Jałta i Poczdam budzić mogły w pamięci Europejczyków pejoratywne skojarzenia, lecz do 1991 roku polityczna poprawność nie dozwalała na negowanie wyników tych konferencji. Poza tym Niemcy, które wyrosły ponownie na najsilniejszą gospodarkę Europy (zarówno w ramach EWG a potem Unii Europejskiej) były raczej zajęte przeżywaniem traumy swojej porażki i podziału narodu na dwa państwa bo pozostawały cały czas (de facto) pod okupacją ZSRR i USA. Po zdobyciu Berlina przez Armię Czerwoną podobno marszałek Georgij Żukow powiedział do marszałka Konstantego Rokossowskiego w formie kalamburu, który dziś brzmi złowrogo: „Wyzwoliliśmy ich od faszyzmu, ale oni nam tego nigdy nie zapomną”.
Krucjaty ciągle żywe
W rosyjskiej historiografii sprawa krucjat przeciwko prawosławiu i Rosji – zwłaszcza pamięć o zdobyciu Konstantynopola w 1204 przez IV krucjatę i trwająca w związku z tym trauma w całej wspólnocie Kościołów Wschodnich – jest szczególnie żywa. W tamtejszej narracji ten aspekt jest poruszany wielokrotnie i czynią to tak różni ludzie jak np. Siergiej Karaganow, Nikita Michałkow, Igor Szyszkin czy wnuk Lwa Tołstoja polityk i publicysta, Piotr Tołstoj. Zresztą idea krucjat jest w historii, a jak dziś widzimy w polityce i zagadnieniach społeczno-kulturowych, niebywale trwałą w wielu środowiskach Zachodu. W Sprawach Nauki poruszano to zagadnienie m.in. w materiałach: Krucjata jest w nas (Nr 3/198/2015), Syndrom Savonaroli (Nr 10/213/2016) czy Zachód kontra Wschód (Nr 4/269/2022).
W historii zmieniają się tylko uzasadnienia prowadzenia owych wypraw. Raz jest to uzasadnienie religijne: nawrócenie oraz zbawienie heretyków i innowierców, innym razem szerzenie cywilizacji zachodniej wśród „dzikich” ludów, a obecnie – nakłanianie (różnymi metodami i sposobami) ludów globalnego południa do demokracji i wartości zachodnich.
A przecież liberalizm i demokracja nie są wyłącznością Zachodu. Tak jak np. interpretacja zasad chrystianizmu według rytu rzymskiego nie mogła być zaaprobowana przez inne wspólnoty chrześcijańskie zamieszkujące od Adriatyku po Chiny i Indie. Liberalizm i demokracja nie są dogmatami, podobnie jak interpretował i narzucał wąsko, utylitarnie i autorytarnie pojmowanie chrystianizmu papieski Rzym, a za nim cała kultura Zachodu.
O tych europejskich wypaczeniach mówili m.in. podczas lutowej konferencji w Monachium zarówno James D. Vance (USA) jak i Minister Spraw Zagranicznych Indii Subrahmanyam Jainshankar. Co prawda, nie poruszali oni konkretnie wymiaru religijnego i krucjatowego – choć u Vance’a wybrzmiała krytyka autorytaryzmu i cenzury (immanentnych elementów każdej krucjaty i tego, co George Orwell nazwał Ministerstwem Prawdy (Rok 1984) – ale w prowadzonych tu rozważaniach tego aspektu nie sposób pominąć.
Zbawienie to uwolnienie się z niekorzystnego stanu lub okoliczności. W w chrześcijaństwie i judaizmie jest to akt (choć różnie rozumiany) wybawienia ludzi przez Boga z doczesnych opresji. Wyznawcy judaizmu mają świadczyć postawą Najwyższemu, a nie nawracać (choć konwersje są dopuszczalne i pożądane). Tak wyjaśniał sprawę zbawienia prof. Stanisław Krajewski, filozof akademicki, współprzewodniczący Rady Chrześcijan i Żydów. Dla chrześcijanina jest ono stanem, w którym Bóg za sprawą Jezusa przywraca człowieka ze stanu grzechu i śmierci do stanu jedności ze sobą i życia wiecznego. Zbawienie jest łaską i wiążę się z terminem ludu / narodu wybranego. Bo tylko ten lud / naród może poprzez więź ze swoim Bogiem liczyć na zbawienie. To jest wyraźnie judaistyczna tradycja.
Ale kwestia zbawienia wiąże się zawsze z nawróceniem. Kiedy misję prowadzi się na terytoriach innych kultur, cywilizacji i związanych z nimi wierzeń religijnych oraz wynikających z nich wartościami. A owo nawrócenie najczęściej wiązało się eksterminacją i pozbawieniem tożsamości tych Innych, zamieszkujących owe tereny ludów, wspólnot, zbiorowości.
Przykładów z historii, kiedy euroatlantycka cywilizacja (bo tak Zachód mniej więcej od XVII w. należy traktować, gdyż Ameryka stała się niejako forpocztą czy protestancką hubą wraz z wychodźcami z Europy Zach.) podjęła kolonizację świata, nie trzeba przypominać. Doskonale znane są losy Guanczów czy Tasmańczyków (wytępionych do nogi), Aborygenów, którzy jeszcze w latach 60/70. XX wieku byli taktowani jako „flora” przez prawo australijskie, autochtonicznych mieszkańców obu Ameryk, Chińczyków czy Hindusów itd. itp.
Kolonializm osadniczy – forma zbawienia
Inną formą nawrócenia był stosowany kolonializm osadniczy. Miało to miejsce w Ameryce, Australii, Afryce (zwłaszcza Południowej) czy w Palestynie po 1947 r. Ten termin sformułował Christopher Lydon, amerykański publicysta i dziennikarz (PRX – Open Source) podkreślając, iż zawsze temu procederowi towarzyszyło ludobójstwo. Jak argumentował australijski antropolog i historyk Patrick Wolfe, logika kolonializmu osadniczego polega zawsze na tym, żeby „zniszczyć, aby zastąpić”.
Asymilacja w tym wydaniu jest systematycznym odrzuceniem kultury tubylczej, by w jej miejsce zakorzeniła się kultura dominująca, osadników (Kolonializm osadniczy i eliminacja tubylców). Misja, nawrócenie i jesteś zbawiony.
Kolonializm osadniczy, który wedle przekazu starotestamentowego miał miejsce, gdy lud Izraela zasiedlał Kanaan, stał się przez judeochrześcijańskie nauki immanencją kultury Zachodu, z której - jak widać - bardzo trudno jest się wyzwolić. Bo wtedy trzeba by uznać swe przekonania, swoje doktryny, swoje wartości i swoją tożsamość za takie same jak dokonania innych kultur i cywilizacji. I zrezygnować z paternalizmu, pouczania, eurocentryzmu (czyli z elementów charakterystycznych dla zachodniego rozumienia rozwoju ludzkości). Bo ten sposób patrzenia na świat i ludzi ma zawsze posmak rasistowski, a za nim idące ksenofobię, szowinizm. W efekcie – faszyzm, który jest immanencją tej kultury. Doskonale to opisał Umberto Eco, nie podając jednak owych judeochrześcijańskich (moim zdanie absolutnie zasadnych) przyczyn tej immanencji.
W kontekście takich konkluzji musiano (zwłaszcza w niezachodnim świecie) zrozumieć jednoznacznie wypowiedź czołowego technokraty UE Josepa Borella, w której stwierdził, że „Europa to ogród. Zbudowaliśmy ogród. Wszystko działa. To najlepsze połączenie wolności politycznej, dobrobytu gospodarczego i spójności społecznej, jakie ludzkość była w stanie zbudować – trzech rzeczy razem. Reszta świata nie jest ogrodem. Większa część reszty świata to dżungla i dżungla może wtargnąć do ogrodu”. Dodał, że przedstawiciele Unii są „ogrodnikami”, czyli tymi, którzy mają uprawiać ziemię poza ogrodem.
Brzmi to dokładnie jak biblijne „czyńcie sobie Ziemię poddaną” (Rozdz.1, 28). Jego późniejsze, nieudolne i pokrętne enuncjacje, jakoby go źle zrozumiano, są po prostu niewiarygodne, gdyż praktyka ostatnich dekad pokazuje wyraźnie trwanie w głowach ludzi Zachodu mentalności postkolonialnej, paternalistycznej, przesiąkniętej ksenofobią, a nawet rasizmem. A to wszystko jest pokłosiem epoki krucjat i i wartości, jakie one zrodziły. Bo krucjaty miały nawracać, by zbawić tych Innych. W Nowym Testamencie znaleźć można niesłychanie wiele wersetów, gdzie zbawienie (czyli wyzwolenie z grzechu) możliwe jest wyłącznie poprzez przyjęcie Jezusa i nauk Kościoła wedle rzymskiej wersji.
Ta symptomatyczna dla klimatu intelektualnego opcja elit zachodnich mająca źródło w zbawieniu innych, wybraniu i misji z tym związanych potwierdza jedynie, że cierpią one na deficyt pragmatycznie myślących i widzących problemy globalne, jednocześnie zdolnych do przewidywania konsekwencji swych decyzji polityków. To potwierdzenie dewizy Fernanda Braudela o tzw. długim trwaniu (Historia i trwanie).
Henri de Lubac, katolicki duchowny i jeden z koryfeuszy Vaticanum II, mesjanizm Ludu Bożego wiązał z nadzieją przezwyciężającą wszelkie przeszkody, jak gdyby je wchłaniającą i przez to zwiększając swą moc sprawczą i zasięg oddziaływania. Nadzieja ta według niego nie zbladła przez odkrycia związane z postępem cywilizacyjnym, realizując przez to przesłanie myśli żydowskiej (H. de Lubac, Katolicyzm).
Czy to nie jest tożsame (co prawda w ezopowym, typowo kościelnym języku) z tym, co objawił J.Borell? Jak mówi Stary Testament, naród Izraela został wybrany do misji ogłoszenia światu chwały Boga Jedynego. Chrześcijaństwo dodało do tego, i cały czas to potwierdza (protestantyzm również, wystarczy przeanalizować przesłanie ewangelikanów i nowych ruchów religijnych powstających na bazie literalnego odczytywania Biblii), misyjność, czyli prozelityzm.
Pycha kroczy przed upadkiem
Charles W. Freeman Jr. emerytowany dyplomata amerykański, pisarz i działacz polityczny w udzielanych wywiadach stwierdza, że cierpliwość świata wobec euroatlantyckiej cywilizacji i jej misji realizowanej niezwykle arogancko, dobiega końca. Zachód musi uznać jego zdaniem, że jest tylko jednym z podmiotów planetarnej cywilizacji i nie ma jakiegokolwiek prawa pouczać, narzucać czy wartościować innych kultur, bądź cywilizacji. To jest także przykład na traktowanie siebie przez Zachód w sposób hegemonistyczny, paternalistyczny, jako serce i pępek świata. Jako formę narodu wybranego prowadzącego krucjatę w imieniu swoich wartości i przekonań. Analogia z wyprawami krzyżowymi i pochodami, jakie Europa dokonywała na Wschód przez całe I tysiąclecie nasuwają się same.
Po 1991 roku, gdy upadł mur berliński i neoliberalizm okazał się totalnie zwycięską doktryną w zimnej wojnie Zachodu i Wschodu, a korporatokracja (zarówno ta finansowo-bankowa, jak i medialna) okazała się środowiskiem globalnie „trzymającym władzę” (Korporatokracja, Sprawy Nauki Nr 5/240/2019). I elity starej Europy otrzymały jakby drugie życie. Rozszerzając się na Wschód, powtórzono manewr i jego efekty zmaterializowane w Afryce po wspomnianej konferencji berlińskiej. Kapitał zachodni przy pomocy politycznego układu po prostu skolonizował tereny na wschód od Łaby (doskonale to opisał D. Oschman w Jak niemiecki Zachód wymyślił swój Wschód na przykładzie byłej NRD, p. SN Nr 4/25, Kim lub czym jestem?, Co zostało po NRD ).
Politycznym katalizatorem przyszłych działań w tej części Starego Kontynentu były działania państw zachodnich (głównie zjednoczonych już Niemiec, wspomaganych w tej mierze przez Anglosasów) patronujących rozpadowi i towarzyszącym mu wojnom domowym, Jugosławii (M.Waldenberg, Rozbicie Jugosławii).
Idea Zjednoczonej Europy po Traktatach z Maastricht i Lizbony jako głównego centrum światowej cywilizacji, wyposażonego w jedyne i uniwersalne wartości, które należy szerzyć w świecie pozazachodnim, rosła w miarę scalania się UE w superorganizm polityczny uzurpujący sobie nieograniczona włądzę, niczym Rzym Innocentego III (szczyt papo-cezaryzmu z przełomu XII/XIII w.). A dziś, gdy zainteresowanie Ameryki Europą (z wielu względów) więdnie, owo poczucie i chęć dawnego politycznego, kulturowego i militarnego prymatu w elitach europejskich niepomiernie wzrosła. Aktualne pragnienie dominacji w starym, krucjatowym i kolonialnym stylu, jest w wielu wypowiedziach europejskiego mainstreamu już nie do ukrycia.
Radosław S. Czarnecki
Od Redakcji: Jest to pierwsza część eseju Radosława S. Czarneckiego pt. Odwieczne obsesje Europejczyków. Drugą zamieścimy w następnym numerze Spraw Nauki SN Nr 8-9/25.
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 84
Kontynuacja rozważań nad powrotem myślenia krucjatowo-kolonialnego, które to idee bezpośrednio się wiążą z tożsamością Europejczyków zarażając duch Starego Kontynentu potrzebą hegemonii i paternalizmu (czyli wyższości i tego, co J. Borell nazwał „ogrodem”), winna pójść w dwóch kierunkach. Zarówno w kierunku ukazania zwycięstwa Zachodu w cywilizacyjno-kulturowym starciu z systemem demokracji socjalistycznej, jak i z monokulturą doktryny neoliberalnej opanowującej swym wpływem kolejne sfery życia.
"Tymczasem Konstantynopol został zajęty przez zachodnich krzyżowców, a Innocenty III usiłował narzucić wschodniemu Kościołowi swą władzę i łaciński obrządek. Zamiar nie powiódł się, jego następcy jednak tym gorliwiej szli za jego przykładem, zwłaszcza na zachodnich obrzeżach świata bizantyjskiego. Szczególnie na granicach arcybiskupstw nad Bałtykiem – np. Ryga i Nowogród".
Eric Christansen
Jak rozumie się zbawienie według religijnego, judeochrześcijańskiej interpretacji przedstawiono pokrótce w I części tego eseju. Zwycięstwo demokracji liberalnej winno skutkować nieredukowalnym pluralizmem wartości. Tez, poglądów, myśli jest wiele, kolidują wzajemnie ze sobą, ale od tego jest dialog i konsensus, by unikać absolutyzacji któregokolwiek ze stanowisk i tym samym rodzić katastrofalne skutki różnic. Jest ono więc samym w sobie przeciwne wszystkiemu, co nosi znamię monizmu. A taka jest właśnie wolnorynkowa utopia oraz jej kult wynikający z założeń szkoły Fridricha von Hayeka, rozwiniętych potem przez Miltona Friedmana.
Zwycięstwo neoliberalizmu i zawłaszczenie przez niego wszelkich dziedzin życia, a w konsekwencji ukształtowanie określonej, niesłychanie zbliżonej do fundamentalistycznie religijnej wersji widzenia świata i ludzi, oznaczało - jak zauważył Andrzej Walicki - porażkę aksjologicznego pluralizmu (Dziedzictwo liberalizmu i jego neoliberalna deformacja [w]: W kręgu ludzkich spraw), a tym samym wskrzeszenie pola dla rozkwitu różnego rodzaju ortodoksji i dogmatyzmu.
„Lliberalizm jest w swej istocie koncepcją wolności jednostki, a nie wolności zbiorowej, z czego wynika, że wolność polityczna może być jego warunkiem, ale nie wyróżnikiem” (A. Walicki, tamże), dlatego taka wersja i praktyka, nader daleka od klasycznie rozumianego liberalizmu, powoduje brutalną walkę z innością (i to rozumianą bardzo szeroko). Celuje w tym zwłaszcza tzw. polityka tożsamościowa. Ci, którzy walczyli jeszcze niedawno o swe słuszne prawa zgodnie z liberalną wykładnią wolności indywidualnych, dziś występują w togach srogich sędziów – wręcz inkwizytorów - przypisując sobie posiadanie jednej i słusznej prawdy. I na tej podstawie, z tak rozumianej misji (niczym nie odbiegającej źródłowo od argumentacji krzyżowców i ich apologetów), mają prawo osądzać, stygmatyzować, wykluczać i cenzurować. Sprzyja temu niesłychany postęp technologii, zwłaszcza w sferze inwigilacji oraz jednoczesna koncentracja kapitału właśnie w medialnym sektorze przestrzeni publicznej (Sh. Zuboff, Wiek kapitalizmu inwigilacji).
W wywiadzie dla pendżabskiej grupy Malhotra („Sztuczna inteligencja i przyszłość władzy. 5 pól bitewnych”) Shoshana Zuboff stwierdziła: „W ciągu ostatnich dwóch dekad czołowi kapitaliści nadzoru — Google, a później Facebook, Amazon i Microsoft — pomogli napędzać tę społeczną transformację, jednocześnie zapewniając sobie awans na szczyt epistemicznej hierarchii. Działali w ukryciu, aby gromadzić ogromne monopole wiedzy, podejmując bez pytania manewr, który każde dziecko uznaje za kradzież. Kapitalizm nadzoru zaczyna się od jednostronnego zgłaszania roszczenia do prywatnego ludzkiego doświadczenia jako darmowego surowca do przetłumaczenia na dane behawioralne. Nasze życie jest renderowane jako przepływ danych”. I ten kierunek rozwoju ludzkości, mimo deklarowanego zwycięstwa wolności, demokracji, liberalnych zasad i mającymi za tym podążać prawami człowieka okazał się dzięki neoliberalnym porządkom toksyczny i druzgocący dla liberalizmu i demokracji. Nie mogą one istnieć bez pluralizmu i tego, co określa się wolnością słowa, myśli, wielością funkcjonujących poglądów.
Ta sytuacja przypomina wypisz wymaluj to, co stało się z chrześcijaństwem, od kiedy Konstantyn Wielki, a potem jego następcy, uznali religię chrystusową wpierw za równoprawną wobec innych wierzeń funkcjonujących w Imperium Romanum, a później, wprowadzając swoisty monizm religijny poparty „brachium seaculare”, siłowo narzucono prymat chrystianizmu na całym obszarze Imperium. Poszerzając go na kolejne, chrystianizowane w wyniku misji, tereny. Owe trendy i procesy obserwowane od dawna w obrębie kultury euroatlantyckiej krytykowane były jako zagrożenie dla demokracji i liberalizmu przez takich klasyków liberalizmu jak John Rawls, Isaiah Berlin, a u nas Andrzej Walicki czy Bronisław Łagowski.
Walka z herezjami i odstępcami jest charakterystyczną cechą każdej dominacji, autorytaryzmu, każdego dążenia do absolutnej władzy nie tylko w przestrzeni materialnej i doczesnej ale i „duchowej”, mentalnej, w sferach myśli, słowa i poglądów. To jest też zadaniem wszystkich krucjat, misji, które mają „nawracać”, szerzyć, promować. To oznacza, że jednocześnie karczują, ujednolicają, czynią środowisko sobie poddane. Jak w Biblii (Rdz 2,15) stwierdza się: „Pan Bóg wziął zatem człowieka i umieścił go w ogrodzie Eden, aby uprawiał go i doglądał”. Czy przywoływana tu już myśl Josepha Borella nie tkwi swymi korzeniami właśnie w tej frazie? Celnie o zderzeniu każdej ortodoksji z herezją wyraził się Zygmunt Bauman (Kuźnica krakowska 31.03.2012): „To, co powiem będzie heretyckie. Mówiąc, wolę herezję od ortodoksji. Historia jest cmentarzyskiem ortodoksji a dzisiejsze herezje jeszcze na wyniesienie do rangi ortodoksji, czekają”.
Religia pokazuje po raz kolejny swą żywotność i zdolność do przetrwania w różnych sytuacjach, podczas różnych zakrętów historii, w różnym kulturowym klimacie. Przypomniany w I części Fernand Braudel doskonale to wykazał. Dlatego też nie dziwi, iż w liberalizmie panującym zdawałoby się niepodzielnie w całym zachodnim świecie, zaszły tendencje do sakralizowania samej istoty liberalizmu, niesłychanie podobne do klasycznych procesów religiotwórczych. A wiadomo, że on ze swej natury był (czy miał być) areligijny, zwłaszcza ten wywodzący się z porewolucyjnej tradycji związanej z kulturą francuską.
Potwierdza się tym samym teza Zygmunta Freuda, który uważał, że ludzkość od religii nie uwolni się nigdy. Zwracał w tym kontekście uwagę na Europę, gdzie jego zdaniem tego na pewno nie da się uczynić. Chyba że „na drodze zastąpienia jej systemem innej doktryny, który od początku przejąłby wszystkie cechy religii: świętość, zaskorupiałość, nietolerancję, zakaz myślenia.” (Z. Freud, Die Zukunft einer Ilusion). I to z liberalizmem się stało. To dziś doskonale widać, jak doktryna opowiadająca się za demokracją, wolnością, pluralizmem w wyniku parcia do dominacji i szerzenia globalnie swych wartości przybiera szaty religijności: jest doktryna, są święte doktrynalne księgi, są niepodważalne tezy nie krytykowanych guru, są wyznaczeni prawomyślni egzegeci owych ksiąg i zasad, jest też określona liturgia (dziś ją narzucają planetarnie działające, korporacyjne media). A to są wszystko znamiona religii lub parareligii.
I nagle okazało się, że zwycięstwo liberalnej demokracji w 1991 r. jest zwycięstwem pyrrusowym. Bo tak naprawdę rozkład dotychczasowego świata – nie tylko obozu realnego socjalizmu, ale też i jego oponentów po euroatlantyckiej stronie – dopiero wtedy się zaczął. Ukuta w związku z tymi wydarzeniami absolutnie fałszywa koncepcja Francisa Fukuyamy o końcu historii i absolutnym zwycięstwie liberalnej demokracji mającej panować według XX-wiecznej wersji na zawsze (F. Fukuyama, Koniec historii) okazała się absolutną brednią o niebywałej intelektualnie krótkowzroczności. Paradoksem przeczącym tej tezie jest to, że główny beneficjent owego końca historii, jakim okazały się Stany Zjednoczone Ameryki Północnej, jest dziś katalizatorem i kreatorem ruiny efektów stulecia, w którym osiągnął niebywały sukces i zbudował swą globalną hegemonię (jak zauważali topowi komentatorzy spoza mainstreamu m.in. John Pilger czy Chris Hedges).
Powrót Boga do publicznej przestrzeni, a z nim tego, co wiąże się z religijnie rozumianym fundamentalizmem (od zawsze obecnym w religiach monoteistycznych) w Ameryce lat 70. był niedostrzegany, bądź bagatelizowany przez demoliberalne elity tak za oceanem jak i w Europie. Doskonale to pokazują John Mickelwalt i Adrian Wooldridge w Powrocie Boga. Globalizacja przyniosła z Ameryki całej ludzkości zarówno doktrynę neoliberalnego traktowania wszystkiego co jest związane z bytem człowieka, jak i ożywienie religijne zmieniające dogłębnie przestrzeń publiczną.
Monoteizm, każdy - zwłaszcza gdy staje się monopolem przekazywania swoich prawd - pobudza jednocześnie pychę, swoisty imperializm, (który w kulturze europejskiej choć ukryty tkwił cały czas), wyższość kulturowo-aksjologiczną i normalną, ludzką chciwość. I to wszytko towarzyszyło tak wyprawom krzyżowym do Palestyny w I połowie II tysiąclecia, jak i późniejszej kolonizacji tzw. Globalnego Południa. Nie zapominano przy tym również nigdy o greckich schizmatykach, (czyli heretykach, jak nazywano wyznawców prawosławia). Emocje z nimi związane powodowały u zachodnich Europejczyków podejmowanie różnie argumentowanych wypraw na Wschód Europy. Źródeł tych działań można szukać właśnie w epoce krucjat i zawołaniu Urbana II na synodzie w Clermont (1095): „Deus vult” (Bóg tak chce).
Ów powrót Boga w przestrzeni publicznej w USA obserwowany od 5-6 dekad jest symbiozą religii, zwłaszcza w protestanckiej wersji (po jakimś czasie katolicyzm podążył tym śladem), z triumfem neoliberalizmu, kultem rynku, powszechną komercjalizacją przestrzeni publicznej. Dotyczy to też samej religii i związanych z nią rudymentów (Przemysł religijny, Sprawy Nauki nr 2/237/2019). Doszło do tego na kanwie amerykańskiej wersji konsumeryzmu.
Inaczej mówiąc, na bazie tamtejszej kultury nastawionej wyłącznie na zaspokojenie, często generowanych sztucznie, materialnych potrzeb. Stało się to wbrew sugestiom wojujących liberałów i ateistów, a za nimi – szczerych (często) demokratów, wpisujących się w klimat tworzony przez popkulturę, sprawy takie jak Roe vs Wade, atmosferę przenoszoną przez Hollywood i intelektualną aurę Bluszczowej Ligi.
Religia przetrwała i wpisała się doskonale w powierzchownie demokratyczną przestrzeń, zakażoną neoliberalnymi oparami. I ten trend niesiony po 1989 r. powszechnym upojeniem ze zwycięstwa jednej opcji oraz „amerykanizacją” globalnej, przede wszystkim europejskiej kultury spowodował powrót z niebytu owej quasi-religijnej, odzianej w nowy kostium idei, krucjaty.
W Europie wieloletnia destrukcyjna rola postmodernizmu, który dekonstruując wszystko, zwłaszcza racjonalność i realizm oświeceniowy w kulturze, otworzyła drogę dla emocji, afektów, pasji itd. A za tym musiały wrócić religijne czy quasi-religijne myślenie, mentalności czy (za Heglem) wynikający z nich Zeit-Geist. Neoliberalizm swym przesłaniem stworzył i rozpropagował nową formę ziemskiego, rynkowego, absolutnie utylitarnego i egoistycznego zbawienia. Rzuć się w otmęty rynku, działaj, zarabiaj i osiągaj zyski (bez względu na koszty społeczne), bądź przedsiębiorczy. Liczy się tylko wolność zarabiania, kupowania i konsumowania. Wolność indywidualna i tak też rozumiane szczęście. Baw się uśmiechaj, jutra nie ma. Jest tylko dziś i ono się liczy. Życie stało się kolorową reklamą, gdzie akwizytorzy, także i religijni, prezentują produkty konkurując ze sobą. Duchowość, którą zawsze do tej pory niosło każde wierzenie religijne, rozmyła się na targowisku rywalizacji wartości, tez, pojęć, koncepcji, mitów etc.
Neoliberalna wersja kapitalizmu doskonale chroni się pod parasolem religii, przejmując jej charakterystyczne cechy, gdyż huragan rynku i globalizacji wyrzuca z siebie coraz to kolejne rzesze stygmatyzowanych, nie nadążających i słabszych konkurencyjnie osobników. Dotyczy to także całych środowisk i zbiorowości.
Używając frazy Karola Marksa, ten system zarówno eksportuje opium, jak i podsyca zapotrzebowanie na ten narkotyk. A wraz z kryzysem w jakim system się permanentnie pogrąża (co wyraźnie widać od 2008 r.) konsumentów mogących sprostać wymogom konsumpcji, a tym samym uczestniczyć w tym balu na Titanicu, musi ubywać. I coś z nimi trzeba zrobić. Jak zauważyła we wspomnianym wywiadzie Shoshana Zuboff, dziś każdy potencjalnie jest „porzuconą padliną”. Bo produkt i jego konsumpcja, na której oparty jest system pochodzą z nadwyżki, którą wyrwano z życia ludzi, a w czasach zmniejszonego zapotrzebowania staje się niepotrzebny. I im więcej jest owej padliny, tym zachodzi większa potrzeba, by ją czymś zająć, zagospodarować jej potencjał.
W końcu XI w. nadmiar młodych mężczyzn, którzy nie mieli już szans, aby otrzymać jakieś lenno od seniora groził destrukcją systemu feudalnego. Walki wszystkich ze wszystkimi (T. Hobbes, Lewiatan) spowodowały wcześniej ogłaszanie przez lokalnych hierarchów tzw. Pax et Treuga Dei (pokój i rozejm boży). Zaś samo rzucenie idei I wyprawy krzyżowej w 1095 r. spowodowało wyeksportowanie tysięcy ochotników na Bliski Wschód. Tą ideą w większym lub mniejszym stopniu zajmowała się Europa przez kolejne 300 lat, co wywarło niezmywalne piętno na umysłowości Europejczyków.
Ale wszelki ruch krucjatowy, jak uczy historia, prędzej czy później podlega wykoślawieniom, zwyrodnieniom i przynieść musi gorzkie owoce, gdyż jest budowany na bazie nienawiści, (którą w trakcie każdej krucjaty się podgrzewa i hoduje), paternalizmie, negacji i zniszczeniu czegoś, co trwało przed tym co ma powstać, aby zaistniało zbawienie na modłę organizatorów krucjaty. I każde takie przedsięwzięcie ma swój Konstantynopol 1204. Pokazuje to doskonale dzieło Stevena Runcimana Dzieje wypraw krzyżowych. Wszelkie próby nawrócenia, aby zbawić tych Innych podejmowane przez bezrefleksyjnych, optymistycznie nastawionych i sprawujących rządy polityków (ma to miejsce bez względu na epokę), wierzących, iż narody się pokochają, zbliżą się i scalą w jedno - oczywiście według paradygmatów i wartości organizatorów krucjat – są tragicznym nieporozumieniem, z góry skazanym na klęskę i dramaty. Bo zbawieniu podlega ten, jak napisano w Biblii (Rz. 10, 13), kto wzywa imię Pana naszego. Z podkreśleniem – naszego.
Radosław S. Czarnecki
Jest to druga, ostatnia część eseju Radosława S. Czarneckiego "Odwieczne obsesje Europejczyków". Pierwszą zamieściliśmy w SN 6-7/25