Recenzje (el)
- Autor: al
- Odsłon: 4153
Wydawnictwo Naukowe PWN wydało pierwszą w Polsce książkę – Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i rehabilitacja.
Autorami tego obszernego kompendium wiedzy na temat procesów starzenia się jest 45 specjalistów z wielu dziedzin medycyny i biologii. Redaktorami naukowymi tomu są: Anna Marchewka, Zbigniew Dąbrowski oraz Jerzy A. Żołądź.
Jak piszą redaktorzy książki w przedmowie: „Celem Autorów książki nie była prezentacja patologii związanych ze starzeniem się człowieka, lecz pokazanie Czytelnikom aktualnej wiedzy na temat procesów inwolucyjnych i przedstawienie starości jako naturalnego toku, który częściowo może być zmieniany tak, aby starość stała się pogodna, radosna i pełna nowych doświadczeń.
Książka została napisana przez wybitnych profesorów: lekarzy, biologów, fizjologów i fizjoterapeutów nie tylko dla osób zmierzających do osiągnięcia w dobrym zdrowiu stuletniego życia, ale także dla obecnych i przyszłych studentów medycyny, biologii, fizjoterapii, wychowania fizycznego, dla praktykujących lekarzy i fizjoterapeutów, dla wszystkich, którzy zamierzają pomagać ludziom starszym w ich drodze do osiągnięcia jak najwyższej jakości życia w schyłkowym okresie.
Książka dedykowana jest także pracownikom opieki społecznej i władzom administracji państwowej odpowiedzialnym za formułowanie polityki społecznej odnoszącej się do grupy starszych obywateli”.
Jest to więc publikacja dla wszystkich – dla różnych grup społecznych i wiekowych, gdyż starzenie się jest wspólnym doświadczeniem wszystkich ludzi.
Kompendium wiedzy o starzeniu się – bardzo starannie wydane - składa się z 8 rozdziałów opisujących wybrane ogólnoustrojowe zjawiska związane ze starzeniem się organizmu oraz 18 rozdziałów na temat zmian związanych z wiekiem w poszczególnych narządach i układach. Jest także rozdział poświęcony aktywności ruchowej i znaczeniu ćwiczeń fizycznych w grupie osób w wieku starszym, który zawiera opis ćwiczeń wraz z ilustracjami. Po każdym z rozdziałów zamieszczono bibliografię, w zakończeniu – skorowidz haseł, ponadto każdy rozdział został zilustrowany fotografiami, rysunkami, tabelami, wykresami.(al)
Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i rehabilitacja, red. Anna Marchewka, Zbigniew Dąbrowski, Jerzy A. Żołądź, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012, s. 450
- Autor: lb
- Odsłon: 2954
Centrum Innowacji Transferu Technologii i Rozwoju Uniwersytetu (CITTRU) w żadnym razie nie kojarzy się z wydawnictwem. Ale czego nie robią fundusze europejskie (EFS)! Przemieniły one cudownie jednostkę UJ, której głównym zadaniem jest transfer nauki do gospodarki (czyli wdrożenia) w wydawnictwo! To najlepiej pokazuje – wyraźniej niż kontrola NIK – jak działają w Polsce centra transferu technologii i na co wydawane są pieniądze europejskie.
CITTRU wydało więc zbiór opowiadań s-f – Futuronauta, będący pokłosiem ogłoszonego na przełomie 2011-2012 konkursu w środowisku naukowym – głównie wśród doktorantów i studentów. Na konkurs środowisko odpowiedziało dość licznie. Jak podaje red. Piotr Żabicki, do organizatorów napłynęło ponad 130 opowiadań, esejów, dramatów i wierszy. Wybrano z nich 33, z których 30 znalazło się w omawianej książce.
Teksty (lepsze i gorsze, na szczęście, krótkie) pokazujące autorskie wizje przyszłego świata, obudowane są informacjami o autorach i ich profesji, zainteresowaniach, planach na przyszłość oraz wypowiedziami dotyczącymi popularyzacji nauki.
W jakim celu zostały wydane w wersji papierowej i to w olbrzymim (jak na dzisiejsze czasy) nakładzie 1000 egzemplarzy – nie wiadomo, skoro publikacja została udostępniona bezpłatnie w sieci, a i wersja papierowa – zgodnie z zasadami wykorzystania środków z EFS – także jest bezpłatna.
Nie kwestionując tego rodzaju konkursów, wydaje się, że służą one głównie organizatorom. Na nagrody przeznaczono maksimum 12 tys. zł, ale na druk tych opowiadań, które – jak na dziedzinę, jakiej dotyczą – winny być wyłącznie w sieci – zapewne dużo więcej. (lb)
Futuronauta. Najlepsze teksty futurystyczno-naukowe, red. Bożena Podgórni, Piotr Żabicki, CITTRU, Kraków 2012, s. 197, bezpłatnie
Publikacja jest też dostępna pod adresem:
http://www.futuronauta.cittru.uj.edu.pl/documents/4532131/196a5016-d840-4ca9-94a8-49acabadc664
- Autor: al
- Odsłon: 3816
Wydawnictwo TRIO powiększyło serię Oblicza Japonii o kolejną książkę – Gagaku Marty Wesołowskiej. Jest to rzecz o dziejach i symbolice japońskiej muzyki dworskiej.
Muzyka gagaku (do Japonii dotarła w VI w. z Chin) , której historia liczy sobie ponad 1400 lat, uważana jest za najstarszą na świecie, stale kultywowaną muzykę orkiestrową, a także za niepodważalne świadectwo istnienia bogatego życia muzycznego w całej starożytnej Azji, gdzie większość archaicznych gatunków nie przetrwała do czasów obecnych - pisze autorka książki.
Niezwykłość gagaku polega na ciekawej retoryce, zróżnicowanym repertuarze i instrumentarium oraz na doskonałym opracowaniu teoretycznym. Jej oryginalność wynika ze zróżnicowanego rodowodu filozoficzno – religijnego, zakorzenienia w sintoizmie, taoizmie i buddyzmie.
Niewątpliwie splot tych koncepcji sprawia, że brzmienie gagaku jest tak wyjątkowe. Na Zachodzie muzyka ta czasem budzi niechęć nieprzyzwyczajonych słuchaczy, a czasem zachwyt, zwłaszcza wytrawnych kompozytorów, którzy potrafią ja wykorzystywać w tworzeniu muzyki współczesnej – zarówno poważnej, jak i rozrywkowej.
Choć gagaku, rodzaj eleganckiej dworskiej muzyki orkiestrowej, żywej do dzisiaj, pozostającej elementem wielu ważnych ceremonii w Pałacu Cesarskim, zajmuje szczególne miejsce na tle bogatej i niezwykle zróżnicowanej japońskiej tradycji muzycznej, to stan badań nad jej historią i filozofią przedstawia się dość skromnie – nawet w Japonii.
Książka Marty Wesołowskiej jest pierwszym w Polsce opracowaniem jej poświęconym.
Składa się z 10 rozdziałów, w których zawarto wnikliwą analizę historyczno-teoretyczną gagaku, szczegółowy opis gatunków, instrumentarium, najpopularniejszych tańców i kompozycji z repertuaru dworskiego widowiska, a także charakterystykę prądów filozoficzno-religijnych, mających istotny wpływ na kształtowanie się unikatowego brzmienia muzyki gagaku.
Podstawą tego opracowania są nie tylko studia literatury przedmiotu, ale także osobiste doświadczenia autorki, wywiady z muzykami i znawcami gagaku, co czyni tę pracę interesującą zarówno dla badaczy etnografii muzycznej, jak i każdego entuzjasty kultury Japonii, pragnącego zgłębić tajemnicę wciąż mało znanej w Polsce i na świecie tradycji muzycznej sięgającej korzeniami wielu krajów starożytnej Azji.
Monografia – wzbogacona o liczne przypisy, bibliografie, indeksy, słowniczek terminów muzycznych oraz barwne fotografie - przeznaczona jest nie tylko dla studentów japonistyki, ale i muzykologów, kulturoznawców i miłośników japońskich tradycji. (al)
Gagagku. Dzieje i symbolika japońskiej muzyki dworskiej, Marta Wesołowska, wydawnictwo TRIO, Warszawa 2012, s. 182, cena 29 zł