Nauka i sztuka (el)
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 68
W Miejskiej Galerii Sztuki w Zakopanem do 17.05.25 można oglądać wystawę tkanin Heleny Sułkowskiej-Pawlik pn. „W świecie utkanych wrażeń”.
Artystyczne tkaniny Heleny Sułkowskiej-Pawlik to dzieła wykraczające poza tradycyjne pojęcie tkaniny dekoracyjnej. Określane mianem "tkanych obrazów" lub "tkanych rzeźb", jej kompozycje łączą malarskie bogactwo barw z przestrzenną formą, tworząc wyjątkowy język artystyczny. W jej twórczości kolor i faktura są równie ważne jak materiał i kształt, a swobodne operowanie tymi elementami pozwala artystce kreować niepowtarzalne formy wizualne.
Kolor odgrywa w jej pracach rolę pierwszoplanową, stając się narzędziem budowania ekspresji i emocji. Jak pisał Tadeusz Brzozowski, Sułkowska-Pawlik "żongluje nim jak barwny ptak upierzeniem" – jej kompozycje pulsują życiem, a jednocześnie zachowują harmonię i klarowność formy. Intensywne, nasycone odcienie nigdy nie przekraczają granicy dysonansu, a precyzyjnie dobrane kontrasty podkreślają głębię i dynamikę jej tkanin.
Artystka odważnie łączy tkaninę z malarstwem i rzeźbą, harmonijnie splatając wełnę, len, sizal oraz elementy drewniane. Ta synteza różnych technik i materiałów nie narusza klasycznych zasad kompozycji, przeciwnie – nadaje jej pracom niezwykłą głębię i unikalny charakter. Brak tu zbędnych ozdobników czy powierzchownej dekoracyjności. Zamiast tego Sułkowska-Pawlik tworzy mocne, zdecydowane formy, w których barwna plama i bryła stają się nośnikami artystycznego przekazu.
Twórczość Heleny Sułkowskiej-Pawlik to przestrzeń, w której tradycyjna tkanina przeradza się w autonomiczne dzieło sztuki, angażujące zarówno zmysł wzroku, jak i dotyku. Każda z jej kompozycji to opowieść utkana z wrażeń, pełna energii, ekspresji i harmonii, zapraszająca widza do świata, w którym materia spotyka się z wyobraźnią, a faktura z emocją.
Lidia Rosińska-Podleśny
Helena Sułkowska-Pawlik – ur. 12 marca 1940 r. w Tylmanowej. Ukończyła PLSP w Zakopanem pod kierunkiem profesorów A. Kenara i T. Brzozowskiego. W latach 1959-1966 studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. M. Wnuka oraz na Wydziale Malarstwa i Grafiki w katedrze Tkaniny Artystycznej w pracowni prof. A. Śledziewskiej. Uprawia tkaninę artystyczną, tkanino-rzeźbę, rysunek, malarstwo.
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 539
Tylko do 8. 10.23 w Galerii Bielskiej BWA można oglądać wystawę prac Tomasza Kulki pn. Piramida głupców.
Po dwóch latach od zdobycia Grand Prix 45. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2021 za tryptyk „Game over”, przedstawiający monumentalną wizję końca antropocenu, Tomasz Kulka prezentuje obecnie swoje najnowsze obrazy.
Tomasz Kulka daje widzom narzędzia do postrzegania rzeczywistości jako złudzenia, pod którym kryje się przerażająca prawda o tym, jak bardzo chcemy, aby światem rządziły reguły, nawet jeżeli są one dla nas bezlitosne, i jak bardzo one nie istnieją.
Wykorzystując wyrafinowane techniki malarskie i ceramiczne, Kulka tworzy świat religii, która chociaż nigdy nie istniała i istnieć nie może, poprzez swoje widzialne fenomeny działa na poziomie dzieła sztuki. Światy, które buduje w swoich obrazach i instalacjach, są tak samo prawdziwe jak niedorzeczne; manipuluje nami widzami w stronę przeświadczenia, że w każdym najdrobniejszym elemencie o coś chodzi, w okolicznościach kiedy jest to po prostu rozpustna zabawa.
„Piramida głupców” zbudowana jest z wrażeń, które tworzą iluzję prawdy, są jednak jak konceptualna konstrukcja, której celem jest zwrócenie naszej uwagi w stronę siły i skuteczności dzieła sztuki.
Twórczość Tomasza Kulki cechuje ogromna różnorodność środków wyrazu, takich jak malarstwo, rzeźba, street art, wideo i ceramika. We wszystkich tych obszarach charakteryzuje go osobliwe podejście do własnych doświadczeń, przenoszenie historii w wymiar uniwersalnych opowieści, a także świadome operowanie skalą miniatur. W swojej praktyce artystycznej koncentruje się na wszystkim, co powierzchownie wyparte, niechciane, straszne.
Jacek Sosnowski, kurator wystawy
Tomasz Kulka urodził się w 1979 roku w Wolbromiu. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie; dyplom z wyróżnieniem w pracowni malarstwa prof. Grzegorza Bednarskiego oraz w pracowni ceramicznej prof. Czesława Dźwigaja (2004).
Autor wystaw indywidualnych i uczestnik wystaw zbiorowych w Polsce i za granicą.
https://galeriabielska.pl/wystawa/tomasz-kulka-piramida-glupcow
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 1094
W łódzkiej Galerii Bałuckiej do 29.03.20 czynna jest wystawa malarstwa Tomasza Zjawionego pn. Doły.
W swojej twórczości artysta często podejmuje motywy architektoniczne wynikające z procesu eksploracji miast, przez co stara się wejść w dialog z otoczeniem. Pozwala mu to poczuć emocje z związane miastem, by następnie je utrwalić na powierzchni płótna.
Jego twórczości można łatwo przypisać miano pejzaży miejskich, jednak nie tego dotyczą jego poszukiwania i eksploracje, czy same sytuacje, które utrwala na płótnach. Artysta interesuje się zarówno architekturą secesji, jak i PRL-u.
Proces poszukiwań jest jak podróż do przeszłości, odkrycie na nowo pewnych sytuacji, czasami zaskakujących widza, a dzięki temu przywołujących w odbiorcach refleksyjne i może nieco melancholijne odczucia.
Stosując proste formy obrazowania oraz zawężoną paletę barw, w nienarzucający sposób stara się odnieść do otaczającego świata, refleksji nad tym, co przemijające oraz wywołaniem w odbiorcach określonych skojarzeń.
W malarstwie szuka pewnych odniesień do iluzji, świata nierzeczywistego, celowo dodaje własne elementy do danych sytuacji, tworząc wydarzenie, ale tylko wtedy, kiedy wynika to z procesu wyraźnie poddanego intuicji.
Adriana Michalska, kuratorka wystawy.
Tomasz Zjawiony – studia w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Dyplom w 2018 roku w Pracowni prof. Roberta Sobańskiego oraz w Pracowni Działań Artystycznych prof. Marka Saka. Aktualnie student malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, tworzy instalacje oraz projektuje wnętrza.
Jest laureatem nagrody Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi w XXXV Konkursie im. Wł. Strzemińskiego – „Sztuki Piękne” w 2018 roku, a także finalistą licznych konkursów. Ma na swoim koncie wystawę indywidualną w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Galeria Lektorium – Centrum Nauki i Sztuki, Łódź 2019.
Więcej - https://www.mgslodz.pl/wystawy/tomasz-zjawiony-doly-417.html
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 568
W toruńskim CSW do 10.09.2023 trwa wystawa prac Tony’ego Cragga pn. Rzeźby i prace na papierze.
Tony Cragg (ur. 1949), brytyjski rzeźbiarz, autor instalacji, rysownik, grafik, od lat 70. mieszkający i tworzący w niemieckim Wuppertalu. Jest jednym z najwybitniejszych rzeźbiarzy naszych czasów, wystawiającym swoje prace od lat 70. do dzisiaj w najważniejszych muzeach i galeriach na świecie.
Jest absolwentem londyńskich Wimbledon School of Art (1973) i Royal College of Art (dyplom MA w 1977). Był profesorem L’École des Beaux Arts w Metz, a następnie przez blisko 40 lat Kunstakademie w Düsseldorfie (1978–2016, w latach 2009–13 jako rektor), u boku Josepha Beuysa i A.R. Pencka, współkształtując oblicze sztuki europejskiej lat 80. Pracował również jako profesor rzeźby w École Nationale Superieure des Beaux Arts w Paryżu (1999–2009) i Universität der Künste w Berlinie (2001–06).
Zadebiutował wystawą indywidualną w Lisson Gallery w Londynie (1979), z którą związany jest do dziś. Rozpoczynał karierę jako twórca konceptualny, wykorzystujący fotografię i „grający” własnym ciałem, by rozpocząć eksperymenty z instalacjami, w których wykorzystywał różne materiały znalezione, często na ulicy czy w śmietniku. Tworzył przy ich wykorzystaniu rzeźby brikolażowe, prezentowane na ścianach i podłogach galeryjnych.
Był jednym z głównych artystów nurtu Nowej rzeźby brytyjskiej, obok Billa Woodrowa, Richarda Deacona czy Anisha Kapoora. Młodzi Brytyjczycy odmienili raz na zawsze oblicze nowoczesnej rzeźby, ale najpełniej z tej grupy rozwinęli i z powodzeniem rozwijają swoją indywidualną karierę właśnie Cragg oraz Kapoor, którego od początku, czyli od połowy lat 80., krytycy i kuratorzy uznają za największego rywala w walce o palmę pierwszeństwa w osiągnięciach na polu tej dyscypliny sztuki na świecie.
Sir Anthony Cragg otrzymał tytuł szlachecki od królowej Elżbiety w 2016, wcześniej został wybrany do grona Royal Academician (1994), otrzymał Praemium Imperiale w dziedzinie rzeźby w Tokio (2007), a także został odznaczony Orderem Zasługi Republiki Federalnej Niemiec pierwszej klasy (2012).
W 1988 na 43 Biennale Sztuki w Wenecji za wystawę w pawilonie Wielkiej Brytanii zdobył Wyróżnienie Specjalne (Menzione Speziale) Jury oraz najważniejsze brytyjskie wyróżnienie artystyczne – Nagrodę Turnera. W Biennale weneckim brał również udział w 1997 i 2015 na wystawach towarzyszących. W 2001 zdobył Shakespeare Prize, a w 2002 Piepenbrock Prize for Sculpture, a w następnych latach także liczne inne nagrody.
W Polsce prezentował Cragg swoje prace w Galerii Foksal w 1978, w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (2016) i Muzeum Współczesnym we Wrocławiu (2017). Teraz przyszła kolej na największą z dotychczasowych wystawę w Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu.
Tony Cragg dysponuje w Wuppertalu bardzo rozbudowanym studiem, gdzie powstają jego rzeźby. Jest także właścicielem obszernego parku rzeźb w centrum Wuppertalu, działającego jako instytucja publiczna – Skulpturenpark Waldfrieden. W przestrzeni parku umieszczona jest kolekcja jego prac oraz wybór rzeźb artystów niemieckich i międzynarodowych, natomiast w trzech szklanych pawilonach prezentowane są wystawy czasowe.
Ekspozycja toruńska Tony Cragg. Rzeźby i prace na papierze gromadzi 53, w większości wielkoformatowe rzeźby, zrealizowane w różnych technikach i pochodzące ze wszystkich okresów twórczości artysty – od lat 70. do najnowszych, oraz 125 rysunków, grafik i akwarel. Wystawa powstała przy ścisłej współpracy z artystą i Studio Cragg w Wuppertalu, jej kuratorem jest Krzysztof Stanisławski.
Więcej - https://csw.torun.pl/csw/wystawa-tony-cragg-rzezby-i-prace-na-papierze-42422/