Nauka i sztuka (el)
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 1397
Do 29 października 2017 w Muzeum Ziemi PAN w Warszawie można oglądać wystawę fotografii Elżbiety i Marka Lejbrandtów pt. Stany skupienia wody.
Stany skupienia wody, czyli ciecz, gaz i ciało stałe - brzmi to bardzo naukowo i technicznie, ale w tych słowach może być zawarta nie tylko sucha treść, ale i umiejętność zobaczenia wody w inny sposób. Może to być kolorowa mgła o świcie, chmury przed burzą i po zachodzie słońca, śnieg lub lód zmieniający swoje barwy od pomarańczowej do niebieskiej, w zależności od kąta padania promieni światła. Wystarczy wstać przed świtem lub poczekać wytrwale, aż słońce zniknie za horyzontem, żeby zobaczyć teatr stworzony przez światło odbijające się w kropelkach wody na łące i w powietrzu.
Na wystawie postać ciekła prezentowana jest jako rzeka, morze, wodospad, w postaci kropel rosy, jako nośnik soli mineralnych przy tworzeniu formacji skalnych w jaskiniach, jako czynnik żłobiący skały i wydmy na powierzchni naszego globu.
Woda przedstawiona jest również jako element kultury sakralnej i sztuki. Ciało stałe to śnieg, szadź, lód jako forma przemijająca związana z porami roku i miejscem, a także jako forma stała - lodowiec.
Stan gazowy to nic innego jak para, mgła, ale zobaczymy ją też wydobywająca się pod ciśnieniem z głębi ziemi, co przypomina nam o tym, że nasza Ziemia wciąż „żyje", przekształca się i ewoluuje, a my wraz z nią.
Elżbieta i Marek Lejbrandtowie
Więcej - www.mz.pan.pl
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 694
Do 11.04.23 w Zachęcie czynna jest wystawa prac Stasysa Eidrigevičiusa pn. !Reakcje.
Stasys Eidrigevičius opowiada historie. Ciekawy, zawsze reagujący, czasem przewrotny, innym razem smutny, przekształca rzeczywistość w wizualną metaforę. Za każdym obrazem nakreślonym jego ręką kryje się opowieść – znana i wiarygodna, a czasem zupełnie nieprzewidywalna lub nierozpoznawalna, co czyni ją jeszcze bardziej interesującą.
Kreska, którą posługuje się artysta, jest reakcją: na nastrój, emocje, ludzi, otoczenie, codzienność, na chwilę, która każe się zatrzymać.
!Reakcje to pierwsza wystawa Stasysa w Zachęcie. Nie jest retrospektywą, ale wyznacza linię łączącą najstarsze i najnowsze prace artysty i obejmuje 50 lat jego praktyki twórczej. W 2023 roku przypada 50. rocznica ukończenia przez Eidrigevičiusa Instytutu Sztuki w Wilnie (obecnie Akademia Sztuk Pięknych w Wilnie) i jego decyzji o wyborze drogi zawodowej.
Artysta przez lata wypróbowywał różne gatunki, swobodnie krążąc między formami sztuki i często je łącząc. Grafika, malarstwo, plakat, fotografia, ilustracja książkowa, kolaż, performans – wszystko to składa się na ciągle zmienne, oryginalne, wyróżniające się, a jednocześnie natychmiast rozpoznawalne i zapadające w pamięć dzieło Stasysa.
Ekspozycję otwierają najwcześniejsze prace artysty: miniatury z lat 1974–1979, które są świadectwem jego precyzji, wrażliwości na magię świata baśni, umiejętności tworzenia przesyconej tajemnicą metafory. Stanowią one tło i kontekst dla najnowszej instalacji, prezentowanej jako pomost i dialog z ostatnimi pracami Stasysa, pełnymi współczesnych odniesień. Pastele powstałe w 2022 roku wyznaczają początek nowego etapu w twórczości artysty: twarz ludzka, centralny motyw jego sztuki, staje się płynna, rozmyta, uchwycona w procesie dekonstrukcji. Obok linii pojawiają się punkty, tworząc nowe iluzje i nowe możliwe światy. Stasys podkreśla, że technika pasteli łączy w sobie wszystko: kolor i rysunek, rysunek i malarstwo. „Pastel wymaga mistrzowskiej umiejętności natychmiastowego uderzenia, precyzyjnego mówienia, natychmiastowego nawiązania dialogu z powierzchnią, na której powstaje rysunek” – mówi artysta. Na wystawie będzie można zobaczyć pastele pochodzące z przełomu lat 80. i 90.
Błyskotliwa sztuka Stasysa jest łatwo rozpoznawalna w jego kolażach, które tworzą dialog z innymi dziełami sztuki i klasycznymi motywami. Seria fotografii Przy oknie (2001) jawi się teraz jako przepowiednia przyszłości: maska w kształcie dzioba, łącząca w sposób współczesny ikonograficzny motyw doktora plagi i człowieka o długim nosie, biały fartuch i rękawiczki – czyż nie przywodzi to na myśl pandemii COVID-19 i rzeczywistości, której właśnie doświadczyliśmy? Obok refleksji nad pandemią nie zabraknie reakcji na teraźniejszość, w której żyjemy: wojnę, duchy totalitaryzmu, wieczny pęd do podporządkowania sobie drugiego człowieka, szukanie równowagi w obliczu toczących się walk. To swoiste zwieńczenie wystawy, niepozwalające zapomnieć o tym, co nadal boli i niepokoi.
Kuratorzy: Jūratė Čerškutė, Ignacy Eidrigevičius
Więcej - https://zacheta.art.pl/pl/wystawy/stasys-eidrigevicius-reakcje
- Autor: ANNA LESZKOWSKA
- Odsłon: 3091
W Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu od 13 stycznia do 19 lutego można oglądać interesującą wystawę Daniela Rycharskiego - Street art na wsi.
Daniel Rycharski realizuje swoje instalacje multimedialne w przestrzeni wiejskiej Kurówka (okolice Sierpca), wsi jego dziadków, gdzie obecnie sam - chociaż urodzony w mieście - mieszka i pracuje. Projekt rozpoczął w 2009 roku i prowadzi dalej w ramach studiów doktoranckich. Inspiracją do tych działań artystycznych były kontakty z mieszkańcami i ich opowieści o tajemniczych zwierzętach i niezwykłych zdarzeniach, które zaowocowały we wsi serią murali z przedstawieniami hybrydalnych zwierząt i stworów.
Kolejny projekt artystyczny skierowany do mieszkańców Kurówka to Galerie-Kapliczki. Odnosi się on, jak mówi, artysta, do desakralizacji człowieka współczesnego, tęsknoty za religią i prób "zakładania świata na nowo". Galeria-Kapliczka to pomnik wiejski – drzewo kosmiczne. Pełni rolę sanktuarium sztuki, tak jak dawniej drzewo – Kolumna Niebios zastępowało świątynię.
Zdaniem kuratorki Doroty Łagodzkiej, Rycharskiemu udaje się realizować postulaty zawarte w manifeście Grupy Działania z 1980 roku (Grupa Działania, współtworzona przez Bogdana Chmielewskiego, Witolda Chmielewskiego, Andrzeja Maźca, Wiesława Smużnego i Stanisława Wasilewskiego, od drugiej połowy lat 70. prowadziła akcje artystyczne we wsi Lucim), (…) a może nawet jego twórczość można uznać za rodzaj ich aktywności. Rycharski widzi we wsi i jej mieszkańcach duży potencjał, także artystyczny, który zamierza wykorzystać.
Wystawa w Wozowni składa się z trzech części: fotograficznego pokazu murali, prezentacji projektu „Galeria-Kapliczka” oraz pokazu onirycznego filmu o Kurówku.
O Autorze:
Daniel Rycharski ukończył grafikę na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, gdzie prowadzi zajęcia w pracowni multimediów oraz pracowni interdyscyplinarnej. Od 2010 roku jest doktorantem w pracowni interdyscyplinarnej Zbigniewa Sałaja i Grzegorza Sztwiertni na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zajmuje się działaniami artystycznymi w przestrzeni wsi, jest twórca wiejskiego street artu, współpracuje z fundacją Vlepvnet, prowadzi Galerię-Kapliczkę, tworzy filmy, słuchowiska radiowe, instalacje, projekty site-specific. W latach 2005-2009 tworzył grupę artystyczną ze Sławomirem Shuty.
Więcej - http://www.wozownia.pl/exposureid176-27,26-Daniel_Rycharski_-_street_art_na_wsi
- Autor: red.
- Odsłon: 4807