Recenzje (el)
- Autor: ANNA LESZKOWSKA
- Odsłon: 3312
W serii „Historia państw świata w XXI i XX wieku” Wydawnictwo TRIO wydało książkę Marcina Gawryckiego i Natalii Bloch – Kuba.
Do brzegów jej przypłynęli od strony północnej w niedzielę 28 października. Ledwo ją Admirał zobaczył, przekonał się, że pod względem bogactwa przewyższa wyspy wprzódy odkryte, iż przewyższa je tak pod względem malowniczości swych wzgórz i gór, jak i pod względem różnorodności gatunków drzew, rozległości pól, długości skalistych czy bądź piaszczystych brzegów” - pisał w Dziejach żywota i znamienitych spraw Admirała don Krzysztofa Kolumba jego syn, Fernando Kolumb.
"Ktokolwiek przybywał na Kubę, wpadał w zachwyt nad „Perłą Antyli”. Jeśli kiedykolwiek zaginę, powinno się mnie szukać albo w Andaluzji, albo na Kubie” - oświadczył Federico Garcia Lorca. Carlos Eire, kubański pisarz mieszkający w USA wspomina, że w dzieciństwie ojciec opowiadał mu, iż „rajski ogród był tutaj, na Kubie, i że Adam i Ewa byli pierwszymi Kubańczykami, zatem cała ludzkość to są jakby Kubańczycy”.
Nic dziwnego, że autorzy książki we wstępie oświadczają, iż pisanie o Kubie to fascynująca przygoda.
Marcin Gawrycki, Natalia Bloch, Kuba, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2010, s.631
- Autor: al
- Odsłon: 2644
Kultura akademicka. Koniec utopii? – to tytuł książki Łukasza Sułkowskiego wydanej przez PWN.

Współczesne uniwersytety są poddane presji zmian, które powodują, że ich istotna część pogrąża się w kryzysie. Kwestionowane są również klasyczne modele funkcjonowania uczelni wyższych.
Niemniej uniwersytety nie zanikają, wprost przeciwnie, liczba szkół wyższych na świecie rośnie, głównie prywatnych, nastawionych na zyski.
Tym zmianom autor – profesor nauk ekonomicznych, specjalizujący się w kulturze organizacyjnej, znawca szkolnictwa wyższego na świecie - przygląda się z refleksją nad kondycją współczesnego uniwersytetu, przede wszystkim z perspektywy organizacji i zarządzania. I zauważa 14 tendencji zmian, jakim uczelnie podlegają – każda z nich została omówiona w osobnym rozdziale książki.
Opis sytuacji wychodzi od nakreślenia idei uniwersytetu humboldtowskiego i przekształcenia go w uniwersytet przedsiębiorczy. Następnie rozważana jest kultura akademicka i jej zmiany, skutki masowego dostępu do edukacji, kształtowanie się samorządu akademickiego oraz schyłek tradycyjnej kultury akademickiej wraz z tym, co mamy obecnie.
W kolejnych rozdziałach autor rozważa m.in. zagadnienia odpowiedzialności uniwersytetu, jakości kształcenia oraz neoliberalną ideę uniwersytetu wraz ze wszystkimi tego konsekwencjami, m.in. ubożejącą kadrą naukową, brakiem perspektyw rozwoju, upadkiem morale. Zastanawia się nad etosem nauki i jego erozją, zamianą intelektualistów w specjalistów, a także nowym zjawiskiem, jakim jest przemiana uniwersytetu z dobra publicznego na producenta dóbr prywatnych, czyli zaniku misji uniwersytetu.
Książkę kończą rozdziały związane z kulturą organizacji publicznych i zmianą kultur uniwersytetów. Nadto – bogata bibliografia.(al.) Kultura akademicka. Koniec utopii?, Łukasz Sułkowski, PWN, Warszawa, 2016, wyd. I, s. 220
- Autor: am
- Odsłon: 4250
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika wydało w serii Polityka w kulturze antologię tekstów Szkoły z Birmingham – Kultura i hegemonia w wyborze i pod redakcją Michała Wróblewskiego.
Na antologię z przedmową Zygmunta Baumana i wstępem Michała Wróblewskiego składają się teksty badaczy skupionych wokół Centre for Contemporary Cultural Studies (CCCS) - ośrodka badawczego, działającego przy Uniwersytecie w Birmingham, którego dokonania zaowocowały powstaniem ośrodków współczesnych badań kulturowych przy uniwersytetach 17 krajów, osiągając – poprzez uprawianie studiów kulturowych – rangę ruchu międzynarodowego.
Angielscy badacze dowodzą, że kultura jest obszarem ideologicznego tarcia pomiędzy grupami dominującymi a podporządkowanymi, na którym nieustannie ujawniają się skrywane antagonizmy i zatargi. Wizerunki płci, media, kultura masowa, subkultury młodzieżowe, muzyka popularna, rasizm - wszystkie te zjawiska zostają wpisane w kontekst hegemonicznych stosunków władzy.
Szkoła z Birmingham (pionier w zwiastowaniu i promowaniu nowych celów, tematyki i strategii nauk społecznych w Wielkiej Brytanii), podejmuje bowiem najważniejsze wątki twórczości Antonia Gramsciego, wybitnego teoretyka władzy, którego pojęcie hegemonii zrobiło zawrotną karierę w naukowych analizach współczesnej polityki, kultury, społeczeństwa.
Jak zauważa Michał Wróblewski – redaktor tomu – prace szkoły birminghamskiej – fundamentu studiów kulturowych - pozostają w większości nieznane polskiemu czytelnikowi. Z jego stratą, gdyż badacze angielscy podejmują tak ważne współcześnie tematy jak rasa, płeć, media, edukacja, subkultury, klasa robotnicza, polityka miejska, sport, ideologia.
Wybór tekstów do książki dotyczy tylko kilku tematów – klasyki twórczości szkoły:
Subkultura: znaczenie stylu (Dick Hebdige)
Ustrukturyzowana komunikacja wydarzeń (Stuart Hall)
Kultury młodzieżowe klasy robotniczej (John Clarke, Tony Jefferson)
Chuligaństwo stadionowe a skinheadzi (John Clarke)
Symbolizm i praktyka. Teoria społecznego znaczenia muzyki popularnej (Paul Willis)
Motocykl w subkulturze (Paul Willis)
Powszechnie wiadomo, że kobiety z natury mają skłonność do bycia dość osobistymi (Charlotte Brunsdon)
Dobre, złe, brzydkie. Wizerunki młodych kobiet na rynku pracy (Christine Griffin)
Opuszczając Babilon. Rasa, klasa i autonomia (Paul Gilroy)
Książka ta stara się więc wypełnić nieobecność angielskich studiów kulturowych w dyskursie polskiej humanistyki. (am)
Kultura i hegemonia, antologia tekstów Szkoły z Birmingham, red. Michał Wróblewski, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2012, s. 330