banner


 

   Od końca lat 90. XX wieku liczba kobiet prowadzących badania    naukowe zwiększyła się zaledwie o 12%.


 

 

 Z okazji 16. uroczystości wręczenia nagród L’Oréal-UNESCO for Women in Science Fundacja L’Oréal opublikowała wyniki międzynarodowego badania przeprowadzonego przez Boston Consulting Group, dotyczącego pozycji kobiet w sektorze naukowym.
Wyniki pokazują, że pomimo niewielkich postępów poczynionych w ciągu ostatnich dziesięciu lat, kobiety są wciąż niedostatecznie reprezentowane w międzynarodowej społeczności naukowej. Dysproporcja między kobietami a mężczyznami zauważalna jest w kilku kluczowych momentach kariery naukowej i zawodowej.  

Pomimo tego, że w liceum dziewczęta i chłopcy uzyskują podobne wyniki w przedmiotach ścisłych, w trakcie swojej edukacji dziewczęta stopniowo odsuwają się od nauki. Prawdopodobieństwo uzyskania doktoratu przez licealistkę jest trzykrotnie mniejsze niż w przypadku licealisty.

 

Biorąc pod uwagę całą ścieżkę kariery naukowej, można zaobserwować, że zaledwie 32% osób z dyplomem licencjackim w dziedzinie nauk ścisłych to kobiety. Wynik ten spada do 30% w przypadku osób z tytułem magistra oraz do 25% z tytułem doktora.

 

W Unii Europejskiej tylko 11% najwyższych rangą funkcji akademickich, w dziedzinie naukowej, piastują kobiety. Procent kobiet stojących na czele instytucji naukowych zmienia się w zależności od kraju: 6% w Japonii, 27% w Stanach Zjednoczonych, 29% we Francji czy 34% w Hiszpanii. W przypadku Nagrody Nobla w dziedzinie nauki, od 1901 roku, czyli rozpoczęcia jej przyznawania, mniej niż 3% z nich zostały wręczone kobietom. Było to zaledwie 16 nagród, wśród nich 2 otrzymała Maria Skłodowska-Curie.

 

Stereotypy i uprzedzenia

 

Młode dziewczęta - ale również rodzice, nauczyciele i społeczeństwo jako całość - wydają się pielęgnować uprzedzenia, które zniechęcają niektóre z nich do podjęcia studiów na kierunkach ścisłych. Świadczą o tym następujące opinie: „nauka jest nudna”, „chłopców nie interesują dziewczęta lubiące naukę”, „nie ma pracy dla absolwentów kierunków ścisłych”, „chcę coś osiągnąć, zmienić świat, ale praca w laboratorium czy studiowanie fizyki tego nie umożliwiają”, „nie chcę stać się szalonym naukowcem niezdolnym do relacji społecznych”. 

Ale najbardziej alarmującym stereotypem jest ten, który sugeruje, że mężczyźni są lepsi w przedmiotach ścisłych... choć żadne badanie tego nie potwierdza.

Wyrównywanie różnic


Od 16 lat, w ramach międzynarodowego programu L’Oréal-UNESCO dla kobiet i nauki, Fundacja L’Oréal identyfikuje i nagradza wyjątkowe badaczki oraz przyznaje stypendia młodym obiecującym kobietom naukowcom. Od 1998 roku wyróżniono w sumie dwa tysiące kobiet.

 

Aby skierować uwagę na kobiety, które na całym świecie przyczyniają się do rozwoju nauki, Fundacja L’Oréal  udostępniła 8 marca 2014 roku DiscovHER, pierwszą stronę internetową, dedykowaną kobietom naukowcom  - www.discov-her.com.

 

 

Jesienią Fundacja L’Oréal przedstawi swoje nowe projekty, których celem będzie zachęcanie kobiet do większego zaangażowania na rzecz nauki oraz walka ze stereotypami, dostarczając tym samym konkretną odpowiedź na nierówności zidentyfikowane w raporcie Boston Consulting Group. 

Raport jest dostępny na  www.discov-her.com/mediacenter

Więcej informacji o programie L’Oréal-UNESCO dla kobiet i nauki : www.loreal.fr/foundation