banner


Na posiedzeniu 21.02.13 Sejmowa Komisja Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii rozpatrzyła informację o klastrach i polityce klastrowej.


Informację przedstawiła prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Bożena Lublińska-Kasprzak.


Podstawowa definicja klastra to geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji w poszczególnych dziedzinach, jednocześnie współdziałających i konkurujących ze sobą.

Prezes stwierdziła, że klastry dobrze wpisują się w misję agencji, polegającą m. in. na wspieraniu polityki innowacyjności i rozwoju gospodarczego naszego kraju, oraz są odpowiedzią na wyzwania stojące przed polską gospodarką. Obecnie ponad 1100 firm działa w klastrach, w tym mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią 92%, natomiast instytucje z obszaru badań i rozwoju stanowią 1%.

Rola PARP w wspieraniu klastrów koncentruje się na udzielaniu wsparcia dotacyjnego oraz tzw. wsparcia miękkiego (szkolenia, doradztwo). W latach 2007-2013 agencja wsparła 23 projekty o charakterze klastrowym na kwotę 83 mln zł.


Zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności PARP - Joanna Podgórska, przedstawiła w formie pokazu multimedialnego szczegółową informację o strukturze klastrów w Polsce oraz rekomendacje Grupy roboczej ds. polityki klastrowej - kierunki i założenia polityki klastrowej w Polsce do roku 2020.


Najbardziej efektywne klastry to te, które są tworzone oddolnie, mają po 60 członków oraz zawierają w swojej strukturze jak najwięcej instytucji z otoczenia biznesu. Natomiast słabą stroną polskich klastrów jest niski poziom ich innowacyjności oraz brak aktywności w pozyskiwaniu środków spoza pomocy publicznej.

Ponadto tylko niewielka liczba klastrów realizuje wspólną aktywność rynkową. Wśród rekomendacji Grupy roboczej ds. polityki klastrowej Joanna Podgórska wymieniła: wspieranie inicjatyw klastrowych i koordynatorów klastrów; priorytetyzacja regionalnej polityki rozwojowej poprzez wskazanie kluczowych klastrów regionalnych; powołanie komisji konkursowej ds. wyboru krajowych klastrów kluczowych, kompleksowe wsparcie dla krajowych klastrów kluczowych obejmujące środki publiczne na nadania i rozwój, inwestycje, rozwój kapitału ludzkiego oraz promocję i internacjonalizację.