banner


GUS opublikował wyniki badań z lat 2008-2012 dotyczących wykorzystania technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w przedsiębiorstwach i gospodarstwach domowych i porównał te dane z unijnymi.


W 2011 r. w sektorze ICT działało 1540 firm (o 10,1% więcej niż w roku poprzednim), spośród których 85,8% świadczyło usługi ICT. Blisko trzy czwarte przedsiębiorstw zajmujących się usługami ICT stanowiły firmy oferujące usługi informatyczne.

W porównaniu z 2008 r. liczba podmiotów z sektora ICT wzrosła o 21,6% (w tym usługowych – o 25,0%).

Liczba osób pracujących w sektorze ICT wyniosła 174,3 tys. osób i zwiększyła się w porównaniu z rokiem poprzednim o 7,6% oraz w stosunku do 2008 r. – o 10,2%, z czego trzy czwarte stanowiły osoby pracujące w usługach ICT (wzrost odpowiednio o 13,3% i 14,9%).

Usługi informatyczne stanowiły ten obszar działalności przedsiębiorstw, w

którym było najwięcej pracujących wśród wszystkich zatrudnionych w usługach ICT (56,8%).


Wartość przychodów netto ze sprzedaży w sektorze ICT zwiększyła się w porównaniu z 2008 r. o 29,2% i w 2011 r. wyniosła prawie 121 mld zł.

Największy wkład w generowanie przychodów sektora ICT mają usługi, a w szczególności telekomunikacja.

W 2011 r. firmy zajmujące się produkcją ICT dwie trzecie swoich przychodów uzyskiwały ze sprzedaży na eksport, podczas gdy przedsiębiorstwa oferujące usługi ICT – zaledwie 10%.

W badanych latach systematycznie wzrastała wartość przychodów netto uzyskiwanych z eksportu. W 2011 r. w porównaniu z 2008 r. wartość tych przychodów w przedsiębiorstwach zajmujących się produkcją ICT zwiększyła się o 62,5%, natomiast w usługach ICT – o 88,6%.

Największy, blisko trzykrotny wzrost (o 1,3 mld zł) notowały firmy prowadzące sprzedaż hurtową ICT, jednak największe przychody uzyskano z eksportu usług informatycznych.


W latach 2008-2011 zaobserwować można dynamiczny wzrost (ponad trzykrotny – o 704 mln zł) nakładów poniesionych na działalność badawczą i rozwojową w sektorze ICT.

W każdym badanym roku ponad 80% wartości nakładów na działalność B+R przedsiębiorstw sektora ICT ponosiły firmy świadczące usługi ICT.

W 2011 r. wartość produkcji sprzedanej wyrobów ICT w porównaniu z 2008 r. zwiększyła się o blisko jedną trzecią. W okresie tym wzrosła również wartość eksportu ICT (o 42,6% do 34,5 mld zł) oraz importu ICT (o 17,5% do 43,0 mld zł). Udział wyrobów ICT w eksporcie zwiększył się w analizowanym okresie z 6,0% do 6,2%, natomiast w imporcie – zmniejszył się z 7,4% do 6,9%.

Wykorzystanie ICT w przedsiębiorstwach

W 2012 r. komputery wykorzystywało 95% przedsiębiorstw, w tym prawie wszystkie podmioty duże. Wartość tego wskaźnika w 2011 r. lokowała Polskę na poziomie średniej dla UE.

Od 2008 r. odsetek przedsiębiorstw mających dostęp do Internetu przekracza 90%, przy czym można zauważyć, że prawie wszystkie duże podmioty mają taki dostęp.

W 2012 r. najwyższy wskaźnik odnotowano w województwie mazowieckim (95,4%), a najniższy w – świętokrzyskim (90,3%).

Porównując wyniki badania za 2011 r. w krajach UE, wartość tego wskaźnika w Polsce była nieznacznie niższa od średniej w UE, a dystans dzielący polskie przedsiębiorstwa od podmiotów z czołówki europejskiej był niewielki.


W 2012 r.,w porównaniu z rokiem poprzednim, nastąpił wzrost liczby przedsiębiorstw korzystających z połączeń szerokopasmowych, a także bezprzewodowych łączy 3G. Co ważne, największy wzrost dostępności do Internetu poprzez łącze szerokopasmowe odnotowano wśród przedsiębiorstw małych.

W większości województw odnotowano w skali roku wzrost wartości tego wskaźnika, a największy – w województwie świętokrzyskim i śląskim.


W analizowanym okresie systematycznie wzrastał odsetek pracowników wykorzystujących komputer, w tym z dostępem do Internetu. Wartość tego wskaźnika jest istotnie zróżnicowana terytorialnie oraz ze względu na rodzaj działalności przedsiębiorstwa. W 2012 r. 41,1% firm wyposażało swoich pracowników w sprzęt pozwalający na bezprzewodowy dostęp do Internetu. W przypadku podmiotów dużych prawie dziewięć na dziesięć z nich zapewniało swoim pracownikom możliwość korzystania z urządzeń mobilnych.


W 2012 r. 14,2% przedsiębiorstw w Polsce zatrudniało specjalistów z dziedziny ICT, a największą aktywność w tym zakresie wykazały podmioty duże.

W latach 2008-2011 odnotowano wzrost odsetka firm otrzymujących zamówienia za pośrednictwem Internetu do poziomu 10,9%, przy czym w przypadku małych przedsiębiorstw wyniósł on 9,2%, a dużych – 31,7%.

Najczęściej tę formę sprzedaży stosowały podmioty prowadzące działalność związaną z informacją i komunikacją (24,5%) oraz naprawą i konserwacją komputerów i sprzętu komunikacyjnego (23,1%).


Coraz częściej przedsiębiorstwa wymieniają między sobą informacje za pomocą systemów automatycznej wymiany danych. Odsetek takich przedsiębiorstw wzrósł w 2012 r. do poziomu 74,1%. Najwyższy odnotowano w przedsiębiorstwach dużych (94,4%), ale dynamicznie rośnie również odsetek małych przedsiębiorstw.

Najczęściej z automatycznej wymiany danych korzystały firmy z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa (83,9%) oraz wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną i gorącą wodę (83,7%).

W przypadku automatycznej wymiany danych wewnątrz przedsiębiorstwa, najczęściej stosowana jest ona w księgowości, najrzadziej – w zarządzaniu dystrybucją.


Wzrasta odsetek przedsiębiorstw wykorzystujących Internet w kontaktach z organami administracji publicznej, osiągając w 2011 r. poziom 90,2%. W 2011 r. ponad jedna trzecia przedsiębiorstw poniosła nakłady na zakup sprzętu ICT, przede wszystkim sprzętu informatycznego. W grupie tej dominują podmioty duże. Najczęściej zakupów dokonywały firmy należące do sekcji działalności finansowa i ubezpieczeniowa oraz informacja i komunikacja.

Wykorzystanie ICT w gospodarstwach domowych

W 2012 r. ponad siedem na dziesięć gospodarstw domowych miało w domu przynajmniej jeden komputer. Odsetek ten wzrastał systematycznie w ostatnich latach, przy czym jest on zdecydowanie wyższy w gospodarstwach z dziećmi. Na przestrzeni lat 2008-2012 rosła również liczba regularnych użytkowników komputerów.

W 2012 r. dostęp do Internetu w domu posiadało 70,5% gospodarstw domowych. Odsetek ten był wyższy o 3,9 p. proc. niż w poprzednim roku i wzrastał w całym badanym okresie. Jego poziom był zróżnicowany w zależności od typu gospodarstwa, stopnia urbanizacji, miejsca zamieszkania oraz regionu.

Podobnie jak w przypadku posiadania komputera, zdecydowanie częściej dostęp do Internetu w domu posiadały gospodarstwa domowe z dziećmi. Odsetek ten był również nieco wyższy w dużych miastach oraz na obszarze Polski zachodniej. Deklarowane przyczyny nieposiadania dostępu do Internetu w domu są zróżnicowane na przestrzeni badanych lat, tym niemniej najczęściej wskazuje się na brak potrzeby posiadania dostępu do sieci w domu.


W latach 2008-2012 udział gospodarstw domowych posiadających szerokopasmowy dostęp do Internetu rósł szybciej niż w przypadku dostępu do sieci ogółem, osiągając poziom 67,0% w 2012 r.

Z Internetu regularnie korzystało 58,7% osób w wieku 16-74 lata. Najwięcej regularnych użytkowników jest wśród uczniów i studentów (97,2%), osób pracujących na własny rachunek (83,8%), a także mieszkańców dużych miast (71,6%), osób z wyższym wykształceniem (91,9%). Poziom ten był najwyższy w Polsce centralnej, a najniższy – w Polsce wschodniej.


Analizując cele korzystania z Internetu, największy odsetek stanowią osoby korzystające z poczty elektronicznej.

W 2012 r. udział użytkowników poczty elektronicznej w liczbie ludności w wieku 16-74 lata wyniósł 51,1%, a wśród osób korzystających z Internetu – 82,0%.

W 2012 r. ponad 12 mln Polaków dokonywało zakupów przez Internet, a ich udział w badanej populacji wyniósł 40% i wzrósł w stosunku do 2008 r. o 22,0 p. proc. W badanym okresie mężczyźni częściej niż kobiety robili zakupy przez Internet.


W 2012 r. po raz pierwszy badano temat dotyczący korzystania z Internetu w sprawach związanych ze zdrowiem. Odsetek osób korzystających z Internetu w celu wyszukania informacji dotyczących zdrowia wyniósł 31,4%. Zdecydowanie rzadziej respondenci wykorzystywali Internet do umawiania się na wizytę lekarską lub zamawiania produktów związanych ze zdrowiem (odpowiednio 4,3% i 3,8%).


Z urządzeń przenośnych do łączenia się z Internetem poza domem lub miejscem pracy w 2012 r. korzystało prawie 22% osób. Największy odsetek tych użytkowników występował wśród uczniów i studentów, w grupie wieku 16-24 lata oraz wśród osób z wyższym wykształceniem. Podobnie jak w przypadku innych wskaźników, najwięcej osób, które łączyły się z Internetem poza domem lub miejscem pracy poprzez urządzenia przenośne było wśród mieszkańców dużych miast oraz na terenach o wysokim stopniu urbanizacji.


Publikacja dostępna pod adresem -

http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/nts_spolecz_inform_w_polsce_2008-2012.pdf